Microsoft sælger flere tablets end Apple
Der er godt nok kun tale om én måned, men i oktober solgte Microsoft flere tablets end Apple. Mon det er en ny tendens?
Det er lykkedes Microsoft, at overhale salget af Apples iPad med deres Surface-computere, Surface Book og Surface Pro 4, på det amerikanske marked i oktober måned. Det skriver Computerworld.dk.
Disse tal kommer fra en upubliceret rapport fra analysevirksomheden 1001data, der ser nærmere på salget af tablets fra januar 2014 og frem til oktober 2015. Ifølge rapporten, så har Surface Book og Surface Pro 4 overhalet Apples iPad med 45 procent af salget.
– Surface Pro 4 – ny tablet fra Microsoft
Markedsandelen for iPad er desuden faldet fra 40 procent i foråret til kun at have 17 procent af markedet nu. En tablet, som slet ikke er på markedet herhjemme, nemlig Amazon Fire-serien har en markedsandel på omkring 10 procent i USA.
Det er første gang siden Apple lancerede iPad, at det ikke er Apple, som har førertrøjen på.
Microsofts produkter er desuden også dyrere end de almindelige iPads, da prisen på disse er tættere på iPad Pro’en end de almindelige iPads.
– TEST: iPad Pro – en stor som ikke er voksen
Det er dog kun i oktober, at Microsoft har overhalet Apple indtil videre, da det fortsat er Apple, der er markedsleder hvis man ser på markedet over alle årets måneder. Her har Apples iPad 34 procent af markedet, mens Microsoft har 19 procent. Dog er der måske tale om en tendens, samt det generelt går fremad for Microsofts Surface-enheder.
Mere til historien
De seneste regnskabs tal fra Apple har også vist, at salget af iPad går sløvt. I regnskabet, der blev fremlagt ultimo oktober, kunne vi endnu engang konstatere at iPad-salget var skuffende og var ikke set så dårligt siden Q3 i 2011, som tilfældet altså var i Q4 2015.
Læs også
– Surface Book – endelig en ordentlig Microsoft bærbar
– Microsoft Surface Pro 4 – pris og tilgængelighed