Apple fjerner adblockers fra App Store
Apple har fjernet adblocker-applikationer fra App Store pga sikkerhedsproblemer.
Da Apple for en måneds tid siden frigav den nyeste version af deres mobile styresystem, iOS 9, var det første gang de gjorde det muligt, at brugerne kunne installere adblockers i Apples Safari-browser.
– Reklamefri browser til iPhone og Android
Ved at bruge applikationerne så kan de få elimineret reklamer, samt stoppe indsamlingen af data fra brugeren om surfmønstre og præferencer. Ved at blokere reklamer og andre scripts sættes surfhastigheden i vejret og batteriet bliver mindre belastet, men altså kun i Safari-browseren.
Men applikationen ”Been Choice” fjerner både reklamer og tracking i tredjeparts-applikationer, som eksempelvis Facebook eller New York Times, direkte på telefonen. Ja, faktisk fjernede den også reklamer i Apples nyheds-app ”News”. Det skriver DR.dk.
– Adblockers hitter i Apples App Store
Nu har Apple så imidlertid fjernet applikationen fra App Store efter den har været tilgængelig i et par dage.
– ”Vi har fjernet et par apps fra App Store, som installerer rodcertifikater, der muliggør overvågning af kundernes netværksdata, som kan bruges til at kompromittere SSL / TLS sikkerhedsløsninger. Vi arbejder tæt sammen med disse udviklere for hurtigt at kunne få deres apps tilbage i App Store samtidig med, at vi sikrer, at kundernes privatliv og sikkerhed ikke er i fare,” lyder en udtalelse fra en talperson i Apple.
Blokeringsapplikationer der er designet til Safari-browseren, har ikke mulighed for at indsamle diverse data om brugerne.
Mere til historien
Adblockers er både godt og skidt. Da mange hjemmesider lever af indtægterne fra annonceringen, så kan det betyde flere hjemmesider ikke længere har eksistensgrundlag. Der er en kæmpe stigning i brugen af adblockers.