Telia tager en bid af Spotify
Telia køber sig ind i Spotify. Et strategisk partnerskab, kalder Spotifys direktør udviklingen.
Der sker virkelig noget på området for musikstreaming disse dage. Først annoncerede Spotify podcast- og videoindhold som en fremtidig del af tjenesten. Dernæst kom Apple Music på banen, hvorefter Spotify meldte om det højeste antal betalende brugere for en musiktjenesten nogensinde og en planlagt prisreduktion.
Telia offentliggjorde så, at de har taget en bid af Spotify, og købt 1,4 procent for 115 millioner dollars. Telia og Spotify har samarbejdet de seneste fem år, og tjenesten er den del af Telias premiumabonnementer.
Dertil kommer, at Martin Lorentzon, Spotifys grundlægger, siden 2013, har siddet i bestyrelsen hos TeliaSonera. Ifølge pressemeddelelsen fra TeliaSonera har Martin Lorentzon ikke deltaget i overvejelserne omkring investeringen i Spotify, da han også er bestyrelsesformand i musiktjenesten.
– ”Vi har en lang relation med TeliaSonera og jeg er glad for, at vi kan tage det næste skridt sammen, med dette strategiske partnerskab,” lyder det fra Daniel Ek som er topdirektør i Spotify.
Ifølge Business.dk endte Spotify i 2014 med et minus på 165 millioner euro.
– Det skal du vide om Apple Music
Mere til historien
Spotify har i dag 75 millioner brugere og 20 millioner af dem er betalende kunder. Det har tidligere været på tale, at gratisdelen af Spotify skal lukkes ned hvilket uden tvivl vil reducere antallet af brugere drastisk, såfremt det sker.