Vi nethandler stadig ikke fra smartphonen
De fleste ordrer på webshops kommer fra computere. Smartphonen har endnu ikke overtaget, og måske går der længe inden det sker.
Smartphonen er omdrejningspunktet i de fleste aspekter af dagligdagen. Alligevel kan der på enkelte punkter findes undtagelser. Eksempelvis nethandlen.
I en rapport fra Demandware, en udbyder af cloudbaserede e-handelsløsninger, fremhæves mobiludviklingen tydeligt. På blot ét år er handler foretaget via en smartphone steget med 61 procent, frem til fjerde kvartal 2014.
Konklusionen er klar. 2015 bliver året hvor smartphonen overhaler onlinehandel på computere, skriver Demandware til MereMobil.dk. Ved nærmere eftersyn indeholder tallene en del nuancer, da der skelnes mellem hvor mange der besøger en netbutik, og hvor mange der rent faktisk køber noget.
– Mobilen giver adgang til rabatter i butikker
Skepsis fra ekspert
Vigtigheden af smartphones i forbindelse med fremtidens nethandel er alle enighed om, men det er stadig uklart, hvor hurtigt udviklingen vil presse computeren i baggrunden.
I fjerde kvartal 2014 kom 16 procent af ordrerne fra smartphones, ifølge rapporten. Tablets sad på 17 procent, mens 67 procent stadig handlede via en computer.
– ”Som tallene viser er der stadig et godt stykke vej op til, at smartphonen er der, hvor vi foretager de fleste af vores køb online. Jeg tror der stadig vil gå nogle år, inden smartphonen er størst,” lyder det fra Lars Hedal, ekspert i e-handel hos Hesehus. Den odensebaserede virksomhed står bag e-løsninger til fremtrædende brands som Inspiration, Wupti, Intersport og Matas.
E-handelsrapporten forudser smartphonen som den primære trafikskaber til webshops ved udgangen af 2015, mens smartphones og tablet på det tidspunkt, vil stå for 40 procent af ordrene.
– Tip: Derfor falder omsætningen på din webshop
Designet skal følge mobilen
Som indehaver af en webshop skal man ikke læne sig tilbage og vente på mobiludviklingen. Kunderne tjekker ofte netbutikkerne ud fra mobilen, selvom købet måske først sker foran computeren på et senere tidspunkt. 33 procent af trafikken på webshops genereres fra telefoner, dokumenterer Demandwares rapport fra fjerde kvartal 2014.
– ”Brugerne er blevet mindre tålmodige hvis de møder ikke-responsivt design, og der besøges ofte flere sider i jagten på gode tilbud. Tallene understreger betydningen af, at sætte mobilt design i centrum,” fortæller Lars Grønkjær fra Demandware.
Han bakkes op af e-handelseksperten.
– ”Smartphonen er vigtig, og vi oplever meget stor interesse for responsive designs, så kunderne bliver mødt professionelt på både computer, tablet og smartphone,” lyder det fra Lars Hedal.
– Podcast: Gratis tips og råd til din webshop
Mere til historien
Rapporten Demandware Shooping Index (PDF) har sine data fra 1.100 globalt baserede webshops. Der er en række regionale forskelle. F.eks. handler englænderne dobbelt så meget fra mobilen som franskmændene.