Mercedes GLB EQ: Detaljen de ikke taler højt om – tys tys
Alt er forbedret i den nye elektriske familiebil fra Mercedes. Men fysikkens love sætter en begrænsning, som koster dyrt på rækkevidden. Vil den kravle op ad salgslisterne?

Overskrifterne er overstrømmende og lokkende i forbindelse med Mercedes relancering af EQB som GLB EQ Technology.
Og det er der nok ikke meget at sige til. Den imponerer.
Den store, tunge – og yderst familievenlige flyder – får fine ord som “populær”, “mere plads”, “lang rækkevidde” og ikke mindst “alt er forbedret” med på vejen, når læserne skal ledes ind på artiklerne.
Sidstnævnte med “alt er forbedret” kommer fra Jyllands-Posten, som dog gør opmærksom på, at der “bag de imponerende tal gemmer sig en detalje, som Mercedes nok helst undgår at tale alt for højt om”.
Lidt mere kontant er Bilbasenblog, som i overskriften tydeliggør, hvad Mercedes “nok helst undgår at tale” om:
“Ny Mercedes-Benz GLB EQ Tech giver ‘kun’ op til 631 kilometer på en opladning”, lyder Bilbasens overskrift.
Det vender vi tilbage til.

GLB EQ Technology ct. EQB
Allerførst så lad os kigge på nogle af fortræffelighederne, som GLB EQ Technology tilbyder som afløser for modellen.
Forbedringer i Mercedes GLB med EQ Technology i forhold til Mercedes EQB:
- Ny 800-volt el-arkitektur
Hurtigere opladning og mere effektiv energistyring end EQB’s 400-volt platform. - Længere rækkevidde
Op til cirka 631 km WLTP, hvilket er markant længere end EQB’s rækkevidde. - Højere DC-ladeeffekt
Opladning op til omtrent 320 kW, mens EQB maksimalt kunne oplade omkring 100 kW. - Forbedret varme- og klimasystem
Mere effektiv varmepumpe og bedre styring af kabinevarme og batteritemperatur. - Mere kabine- og bagagerumsplads
Større karrosseri og længere akselafstand giver mere plads både i kabinen og i bagagerummet. - Forbedret tredje sæderække
Syvpersoners konfiguration er bevaret, men komfort og adgang er forbedret. - Forreste bagagerum (frunk)
Ny ekstra opbevaringsplads foran, som EQB ikke havde. - Højere anhængervægt
Kan trække op til cirka 2.000 kilo i firehjulstrukne versioner. - Nyt infotainmentsystem (MBUX Superscreen)
Større, mere moderne skærme og den nyeste softwareplatform. - Opgraderet digital brugeroplevelse
Bedre grafisk kvalitet, hurtigere system og mere intuitive menuer end i EQB. - Forbedret energieffektivitet
Kombinationen af ny drivlinje, 800-volt system og optimeret varmehåndtering giver lavere energiforbrug. - Nye drivlinjekonfigurationer
Mulighed for baghjulstræk eller firehjulstræk med højere ydelse end tidligere.

Hvad er så tys-tys?
Og så tilbage til det, som Mercedes næppe ønsker at sige højt.
Rækkevidden for GLB EQ Technology er højere end den vi kender fra EQB. Men forbruget er også højere, hvilket betyder at man får langt færre kilometer ud af batteriet end CLA med EQ Technology.
Bilbasenblog skærer det ud i pap, og skriver: Batteriet er på 85 kWh i begge modeller – og CLA 250+ har en rækkevidde op til 792 kilometer, mens GLB 250+ har en rækkevidde på op til 631 kilometer.
Primært i kraft af et højere karosseri taber GLB EQ Technology hele 161 kilometer på hver eneste opladning i forhold til CLA EQ Technology.
Priserne begynder ved 419.900 kroner for GLB 250+ med 272 hk, baghjulstræk og et 85 kWh-batteri. Dermed matcher GLB stort set prisen på den lavere CLA, selvom GLB er både større og mere praktisk.

Byder Enyaq op til dans
GLB EQ Technology samler alt det, EQB manglede, mener Jyllands-Posten; et større batteri, hurtigere opladning, bedre pladsudnyttelse, mulighed for syv sæder med anhængertræk, og så er prisen placeret overraskende tæt på de mest populære elbiler i mellemklassen.
Og netop i mellemklassen er den konkurrencedygtig og attraktiv og ikke mindst meget tæt på en veludstyret Skoda Enyaq.
– “Og i premiumklassen er det svært at finde en bil med samme kombination af plads, teknik og fleksibilitet,” konkluderer Jyllands-Posten.
Mere til historien
Mercedes EQB ligger som nummer syv på danskernes top 10, viser de seneste tal. Som nummer fire ligger Skoda Enyaq. Det bliver spændende at se, om de kommende måneder vil ændre på det. Læs mere om den seneste opgørelse af mest solgte biler i Danamrk her

