Kæmpe U-vending: Dropper forbud mod benzinbiler
Det ellers så sikre dødsstød til forbrændingsmotoren er nu officielt aflyst. Ambitionerne sænkes, og det ændrer spillereglerne for bilindustrien.

Et massivt pres fra medlemslande og bilindustrien har betydet, at EU har opgivet planerne om et totalt forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2035.
I stedet for et krav om nuludledning sænkes ambitionen til en 90 procents reduktion i CO2-udledning fra bilproducenternes samlede flåder.
Beslutningen er en markant vending fra EU-Kommissionens oprindelige politik, som ellers blev fastholdt af formand Ursula Von der Leyen.
Manfred Weber, formand for Europa-Parlamentets største parti, EPP, bekræfter over for tyske Bild, at det planlagte “teknologiforbud på forbrændingsmotorer er taget af bordet.”
Dette betyder, at benzin- og dieselmotoren får lov at leve videre i nye biler efter 2035.
Det oprindelige forbud skulle have gjort elbiler til et lovkrav, men det kan altså vise sig, at det ikke holder stik alligevel.
Presset fra lande, som Tyskland og Italien, samt store bilproducenter har gjort, at det måske droppes. Der har været argumenteret for, at markedet – hvor elbilerne ellers dominerede salget i november – selv skal styre tempoet for omstillingen.
Manfred Weber kalder beslutningen et “vigtigt signal til hele bilindustrien”, der ifølge ham vil sikre titusindvis af arbejdspladser.
Kritikerne vil dog argumentere for, at EU udvander sine klimamål i en tid, hvor resten af verden accelererer mod elektrisk transport med rekordlang rækkevidde.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Mere til historien
Målet om 100 procent CO2-reduktion droppes både i 2035 og 2040.

