Advarsel til elbilister: Din store besparelse kan blive spist op
Elafgiften styrtdykker til nytår, og det burde være en festdag for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

Det lyder næsten for godt til at være sandt. Fra nytår og frem mod 2027 falder elafgiften til et absolut minimum – helt ned til omkring 1 øre pr. kWh.
For en almindelig husstand er det en gave. For dig med elbil burde det være en decideret fest. Det betyder nemlig, at det bureaukratiske cirkus med “refusion af elafgift” og dyre ladeabonnementer reelt afgår ved døden.
Men før du læner dig tilbage og nyder tanken om billig “brændstof”, skal du være vågen. Der er nemlig ugler i mosen hos flere elselskaber.
Chok: Dyrere strøm æder din gevinst
Mens politikerne sænker afgiften for at gøre el billigere for danskerne, har flere elselskaber valgt netop dette tidspunkt til at hæve deres egne priser og tillæg.
Ifølge en gennemgang foretaget af Ekstra Bladet og Forbrugerrådet Tænk har selskaber som Vindstød, NRGi og Budget Energi varslet prisstigninger pr. 1. januar. Timingen er, ifølge Forbrugerrådet Tænk, “påfaldende”.
Forbrugerrådet kritiserer, at prisstigningerne kommer netop nu, hvor forbrugerne ellers skulle mærke en lettelse.
Regnestykket du ikke må overse
Hvorfor er dette ekstra kritisk for dig, der læser med her på MereMobil? Fordi du som elbilist er storforbruger af strøm. De små øre-stigninger, som en almindelig lejlighedsbeboer knap nok ænser, rammer dig som en forhammer.
Hos selskabet Vindstød varsles en stigning på hele 43 øre pr. kWh ifølge Ekstra Bladets oplysninger. Det lyder måske af lidt, men lad os tage regnemaskinen frem:
- Lader du 5.000 kWh om året på din elbil (svarende til ca. 25.000 km kørsel).
- Ganges dette med prisstigningen på 0,43 kr.
- Resultat: En ekstraregning på 2.150 kroner.
Da afgiftslettelsen ifølge beregninger giver en gennemsnitlig familie en besparelse på ca. 3.500 kr., har dit elselskab altså effektivt “spist” næsten halvdelen af din gevinst.
Det er ikke kun på elaftalen du skal være opmærksom. Den store ladeoperatør Clever varsler også prisændringer.
Selskaberne: Det har intet med afgiften at gøre
Ekstra Bladet har konfronteret selskaberne med kritikken. Hos Vindstød afviser man, at prisstigningen hænger sammen med den lavere afgift, men peger på serviceniveauet.
– ”Vindstød har fortsat flere af markedets absolut billigste priser, hvis man kan leve med kundeservice på mail, men det er dyrere, hvis man vil have telefonisk kundeservice og det rammes nogle enkelte af,” udtaler kundeservicechef Anders W. Ørneborg i et skriftligt svar til avisen.
Også hos NRGi justerer man priserne op, men her forklarer man det med “stigende balanceringsomkostninger” og påpeger, at stigningen for en almindelig husstand kun er ca. 100 kroner årligt.
Her skal du som elbilist være opmærksom: En husstand med elbil er ikke en “almindelig husstand” i energiselskabernes optik – du bruger langt mere strøm, og derfor rammes du hårdere af stigninger i øre-tillæg.
Refusionen er død: Du skal opsige abonnementet
Konklusionen er klar: Markedet for opladning er det vilde vesten lige nu.
Refusionsordningen, hvor du betaler et dyrt abonnement for at få afgift retur, giver ingen mening i 2026. Som vi tidligere har beskrevet her på MereMobil.dk, skal ladeoperatørerne nu genopfinde sig selv.
Også FDM vurderer, at fremtiden handler om, at bilen indgår i elnettet intelligent (V2G), fremfor at flytte penge rundt mellem Skat og ladeudbydere.
Her er din tjekliste:
- Opsig refusions-abonnementet: Betaler du stadig dyrt for at få refusion? Stop. Selskaber som EWII og Looad har allerede sænket abonnementet til 0 kr., mens andre justerer prisen. Tjek din aftale.
- Tjek din el-leverandør: Har du fået en mail om “nye vilkår” pr. 1. januar? Læs det med småt.
- Hold øje med tillægget: Selvom elafgiften falder, er det den samlede pris, der tæller. De store spillere som Norlys, Andel og OK har meldt ud, at de ikke planlægger prisstigninger lige nu.
Har du en Audi e-tron? Så er elprisen dit mindste problem
Mens vi bekymrer os om øre-tillæg på elregningen, står en gruppe danske elbilister med en helt anden økonomisk hovedpine.
Ejere af den populære Audi e-tron bliver netop nu ramt af chok-regninger på op mod 200.000 kroner for reparationer, der kommer som lyn fra en klar himmel.
Læs hele historien om Audi-mareridtet her: Audi e-tron problemer: Ejere i chok over regninger
Mere til historien
Der er dog én god nyhed lige nu. BYD er kommet med en ny batterigaranti.

