Volkswagen klar med ny elbil: ID.Cross

Vi skrev i sidste uge, at Volkswagen ville gå væk fra tallene i ID.-navnene og ændre deres navnestrategi.
Med den nye strategi vil Volkswagen lade de etablerede navne som Polo leve videre i en elektrisk kontekst, samtidig med at modeller med forbrændingsmotor fortsat vil bære deres velkendte navne. Det oplyser Volkswagen i en pressemeddelelse.
Og nu kommer ID.Cross, som vil være den elektriske variant af VW T-Cross.
ID.Cross er baseret på den nye MEB Plus-platform og kommer med et ”venligere” designsprog – hvor det ligner frontpartiet smiler.
Den nye MEB Plus-platform lover bedre batterier, motorer og software.
ID.Cross-koncept har forhjulstræk med en motor, der yder 155 kW (cirka 208 hk), og en WLTP-rækkevidde på 420 km. Den når en tophastighed på 175 km/t og kan, ifølge VW, bære en belastning på krogen op til 75 kg, hvilket gør den ideel til at transportere for eksempel el-cykler.
Den maksimale anhængervægt er op til 1.200 kg (bremset, 8 % hældning), er meldingen fra Volkswagen om den nye ID.Cross.
Annonce
Se om DU kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald. Tjek her!
LÆS MERE: Volkswagen planlægger udfasning af ID.5
Bagagerummet er på 450 liter og derudover vil der være en lille frunk på 25 liter foran.
Volkswagen giver også ID.Cross rigtige fysiske knapper på rattet efter der har været kritik på tidligere modeller, som ikke havde fysiske knapper. Forsæderne kan desuden foldes helt fladt, så man kan bruge bilen til overnatning.
Var dette en spændende artikel? Få flere nyheder som denne i din indbakke. Tilmeld dig gratis her.










Volkswagen og Xpeng udvider samarbejdet
Den nye ID. Cross forventes at blive præsenteret ordentligt næste sommer, men vil blive vist frem i forbindelse med IAA MOBILITY-messen i München i september. Lanceringen af ID. Cross sker i kølvandet på de kommende ID. Polo og ID. Polo GTI, som alle er en del af Volkswagens strategi om at gøre elbiler mere overkommelige og attraktive for et bredere publikum.
ID.Cross lanceres på markedet i efteråret 2026.
Mere til historien
Volkswagen er klar med en opgradering på nye modeller af ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer og ID. Buzz i GTX-udgaverne. De vil nu kunne trække op til 1.800 kg.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

