Volkswagen og Xpeng udvider samarbejdet
Volkswagen og Xpeng udvider deres tekniske samarbejde og implementerer en fælles avanceret billarkitektur på tværs af alle drivlinjer.

Volkswagen og Xpeng udvider teknisk samarbejde: Billarkitektur skal bredes ud til hele modelprogrammet i Kina.
Volkswagen Group og Xpeng har netop offentliggjort en udvidelse af deres tekniske samarbejde, som skal bringe den fællesudviklede E/E Architecture ind i Volkswagens benzin-, hybrid- og elbiler på det kinesiske marked, skriver parterne i en fælles pressemeddelelse.
Aftalen markerer et vigtigt skridt i bilindustriens overgang til softwaredefinerede køretøjer og styrker Volkswagens position i verdens største bilmarked.
LÆS MERE: Ny Xpeng kan købes til under 300.000 kroner
Den nye aftale bygger videre på den oprindelige aftale fra juli 2024 og skal sikre, at den avancerede arkitektur – som muliggør hurtigere softwareopdateringer og kortere udviklingstider – bliver en integreret del af hele Volkswagens modelprogram i Kina.
– “Vi begrænser ikke teknologisk innovation til én drivlinje. Ved at udvide den kinesiske E/E-arkitektur til vores benzinbiler styrker vi vores teknologiske lederskab og reducerer samtidig omkostningerne,” udtaler Ralf Brandstätter, CEO for Volkswagen Group China.
VIDEO: Alt dette du ikke vidste om opladning af elbiler
Xpengs CEO, Xiaopeng He, kalder aftalen “et vigtigt skridt i det langsigtede partnerskab” og fremhæver samarbejdet som en platform for innovation og strategisk værdi.
Den fællesudviklede arkitektur er designet med en platformorienteret filosofi, hvilket betyder, at den kan tilpasses forskellige biltyper og drivlinjer.
Ifølge selskaberne vil dette give Volkswagen mulighed for at opnå stordriftsfordele og styrke konkurrenceevnen i det kinesiske marked, hvor priskrig og teknologisk innovation går hånd i hånd.
Xpeng og Volkswagen har arbejdet med høj hastighed – “China Speed” – for at nå de første milepæle i udviklingen.
VIDEO: Jeg svarer på dine spørgsmål om Skoda Elroq (8 min)
🔹 Her kan du se, om du kan spare penge på bilforsikringen. Svar med det samme. Ingen salgsopkald eller mails. Tjek selv her Annoncelink
Mere til historien
Xpeng Danmark oplyser til MereMobil.dk at samarbejdet med VW kun vedrører biler i Kina og således ikke de Xpeng og VW-biler, der sælges i Danmark og Europa.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

