Ny Tesla Model 3 Plus har markant længere rækkevidde
To nye Tesla-modeller er klar til lancering. Rækkevidden er forøget, forlyder det.

Tesla har netop præsenteret en ny version af Model 3, som ifølge den kinesiske CLTC-standard kan køre op til 830 km på en enkelt opladning.
Denne model, kaldet Model 3 Plus, er foreløbigt kun planlagt til det kinesiske marked, hvor den skal styrke Teslas position over for lokale konkurrenter som BYD og Xpeng.
LÆS MERE: Tesla lancerer ny Model Y
Den nye Model 3 Plus er registreret hos Kinas Ministerium for Industri og Informationsteknologi (MIIT), hvor dokumenter viser en rækkevidde på 800-830 km afhængigt af hjulstørrelsen.
Den bemærkelsesværdigt længere rækkevidde er cirka 30 procent højere end den nuværende baghjulstrukne Model 3, der efter samme standard har en rækkevidde på 634 km. Det skriver Electrek.
WLTP-rækkevidden er endnu ikke offentliggjort. Men det forventes, at CLTC-rækkevidden på 800-830 kilometer vil svare til 650-700 kilometer, når WLTP-rækkevidden er officiel.
Den øgede rækkevidde opnås primært via et større, nyt lithium-ion-batteri fra sydkoreanske LG Energy Solutions. Bilen får desuden en kraftigere motor på 225 kW, hvilket giver en højere ydeevne end den nuværende baghjulstrukne model.
LÆS MERE: Udgår Tesla Model S og Model X?
At Tesla vælger at lancere den nye model i Kina først, understreger landets betydning som verdens største elbilmarked. En rekordlang rækkevidde er et stærkt salgsargument over for kinesiske forbrugere, der ofte prioriterer dette højt.
Det er endnu uvist, om Model 3 Plus vil blive lanceret på andre markeder. Analytikere forventer dog, at Tesla på sigt vil rulle modellen ud globalt for at imødekomme den stigende konkurrence.
Den nye Model Y L med seks sæder har en rækkevidde på 751 kilometer, ifølge CLTC-standarden. Det skriver Electrive.
Mere til historien
De kinesiske producenter er en stor konkurrent til Tesla. Herhjemme har danskerne dog været forbeholdne. Nu viser en ny undersøgelse, at danskere og svenskere under 45 år er mere åbne overfor kinesiske elbiler end resten af befolkningen.