Xpeng overhaler Tesla som ny kundefavorit
I en ny tilfredshedsundersøgelse blandt elbilsejere er Xpeng for første gang placeret, som den mest anbefalede elbil.

I EV Satisfaction Study 2025, der bygger på svar fra 5.004 elbilister i Tyskland, Østrig og Schweiz, måles den såkaldte Net Promoter Score (NPS) – altså hvor villige ejerne er til at anbefale deres bil til andre.
Her har Xpeng indtaget førstepladsen, mens Tesla for første gang må se sig slået.
Teslas fald skyldes ifølge Uscale ikke kun tekniske aspekter, men også at Elon Musks politiske udmeldinger påvirker mærkets omdømme i Europa.
LÆS MERE: Ny Xpeng kan købes til under 300.000 kroner
Tesla har længe toppet listen, men er nu faldet til en femteplads.
Undersøgelsen, udført af analysefirmaet Uscale, afslører et skifte i magtforholdet og fremhæver, hvordan mærkeloyalitet påvirkes af alt fra teknologi til topchefens udtalelser.
🔹 Her kan du se, om du kan spare penge på bilforsikringen. Svar med det samme. Ingen salgsopkald eller mails. Tjek selv her Annoncelink
Xpengs opskrift: Rækkevidde, effektivitet og stærk software
Xpengs succes i undersøgelsen tilskrives især fremragende ladeegenskaber, høj effektivitet og lang rækkevidde. Appen og brugeroplevelsen får ligeledes høje karakterer, dog med en enkelt anmærkning vedrørende ruteplanlægningen.
LÆS MERE: Xpeng: De nye G6- og G9-modeller er på vej
-“Den positive respons fra vores kunder bekræfter os i, at vores tilgang virker. Vores softwareudvikling er tæt koblet til kundernes behov, og med vores OTA-teknologi kan vi sende opdateringer direkte til bilerne – ofte med mærkbar effekt allerede næste dag,” siger Mathias Brandt, PR Manager hos Xpeng Danmark.
Det er bemærkelsesværdigt, at Xpeng, som først for få år siden trådte ind på det europæiske marked, allerede nu overgår etablerede konkurrenter som Tesla, BMW og Hyundai i kundeloyalitet.
Vi har prøvekørt Xpeng G9 og i denne video fortæller vi om noget af det, som du skal vide, når det kommer til opladning af elbiler.
Toppen og bunden af listen
Topplaceringerne i studiet ser således ud:
- Xpeng: Bedst i test på næsten alle parametre, med undtagelse af ruteplanlægning.
- Porsche: Imponerer med lynhurtig opladning og forbedret rækkevidde med Macan.
- Polestar: Skiller sig ud med brugerflade, connectivity og navigation.
- BMW: Får ros for velfungerende infotainment og brugervenlighed, men kritiseres for rækkevidde og ladetempo i nyere modeller.
- Tesla: Faldet til en femteplads.
LÆS MERE: Xpeng satser på AI til at forbedre førerassistenter
I bunden af feltet finder vi fortsat flere af Stellantis-mærkerne (såsom Peugeot, Opel, Fiat), samt MG og Smart, der især får kritik for dårlig software, ustabile apps og lav digital funktionalitet.
Selv high-end mærker som Mercedes får hug, hvor EQA og EQB scorer lavest på både rækkevidde og opladning.
Tjek hurtigt: Spar penge ved at skifte A-kasse (annonce)
Mere til historien
EV Satisfaction Study 2025 er udarbejdet af analysefirmaet Uscale og baseret på 5.004 elbilsejere i DACH-regionen (Tyskland, Østrig og Schweiz). Undersøgelsen måler brugeroplevelsen på tværs af parametre som rækkevidde, opladning, software, effektivitet og anbefalingsvillighed.