Elbilen har fået gear – sådan opleves det
TESTDRIVE: Jeg har prøvekørt den nye Lexus-elbil med gearskift.

I starten af 2026 kommer den nye elbil, Lexus RZ, til Danmark. Det er den første rene elbil med Lexus-mærket på, hvilket nok skal få fans til at spidse ører.
Sammen med en håndfuld biljournalister har jeg været i Portugal for at prøvekøre bilen.
Jeg er jo ikke ekspert i køreegenskaber og hestekræfter, men der var alligevel et par ting, jeg tog med mig fra turen.
Det mest bemærkelsesværdige er, at denne elbil har fået gear. Det lyder jo fuldkommen vanvittigt, da en elmotor normalt ikke har gearing. Som jeg forstår det, findes der nogen, som savner oplevelsen af at skifte gear. Der er tilsyneladende en målgruppe, som Lexus forsøger at ramme.
Sammen med gearskiftet har Lexus tilføjet en kunstig motorlyd, så man kan køre på ”omdrejningerne” og høre, hvornår det er tid til at skifte.
LÆS MERE: Lexus sætter elbilen i gear

Vi starter i gear 1
Afsted det går i det portugisiske landskab i første gear, andet, tredje osv., alt imens lyden ændrer sig. Der er en begrænsning på, hvor hurtigt man kan køre i første og andet gear – præcis som i en traditionel bil.
Som du nok har regnet ud, er dette en fuldt ud digital oplevelse, hvor begrænsninger, lyd og omdrejningstæller er skabt af en computer.
Illusionen udebliver. På prøveturen får jeg aldrig fornemmelsen af at køre med en gearet motor, og lyden overbeviser mig heller ikke. Det føles mere som en af de meget avancerede racerbils-simulatorer, du kan møde på en gamingudstilling.
Jeg synes, Lexus skal have point for at prøve noget nyt, men de to flade gearskifteplader bag rattet er ikke nok for mig. I det mindste kunne de da have sat en gearstang i bilen.
Når Lexus RZ lander i Danmark, skal du ikke snyde dig selv for en prøvetur – det er faktisk sjovt at prøve noget så anderledes.
Rat og hjul har ingen kontakt
Steer-by-wire er en ny teknologi til styring af bilen. Der er ikke længere en fysisk forbindelse mellem hjul og rat. Nu er rattet koblet til nogle sensorer og en computerstyring, der overfører bevægelserne fra føreren ned til hjulene.
Det er svært at beskrive oplevelsen, men det føles anderledes end at køre med traditionel styring. Den absolutte fordel ved steer-by-wire er, når du skal parkere eller vende bilen. Du slipper her for at snurre rattet rundt og rundt, som du kender det. I stedet kan du bare dreje yoke-rattet (det flylignende rat) mod den ene side, hvorefter systemet får hjulene til at følge med.
Da jeg gik fra Lexus-udgaven med steer-by-wire over i den ”almindelige” version med rundt rat, føltes det som at ”komme hjem”.
Steer-by-wire er standard i Lexus RZ 550e Sport og kan tilvælges i RZ 500e Luxury.
Den nye Lexus RZ-serie kommer på markedet i Danmark i første kvartal 2026.
Mere til historien
Den nye Lexus RZ-serie produceres på Motomachi-fabrikken i Japan.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

