Elbilen har fået gear – sådan opleves det
TESTDRIVE: Jeg har prøvekørt den nye Lexus-elbil med gearskift.

I starten af 2026 kommer den nye elbil, Lexus RZ, til Danmark. Det er den første rene elbil med Lexus-mærket på, hvilket nok skal få fans til at spidse ører.
Sammen med en håndfuld biljournalister har jeg været i Portugal for at prøvekøre bilen.
Jeg er jo ikke ekspert i køreegenskaber og hestekræfter, men der var alligevel et par ting, jeg tog med mig fra turen.
Det mest bemærkelsesværdige er, at denne elbil har fået gear. Det lyder jo fuldkommen vanvittigt, da en elmotor normalt ikke har gearing. Som jeg forstår det, findes der nogen, som savner oplevelsen af at skifte gear. Der er tilsyneladende en målgruppe, som Lexus forsøger at ramme.
Sammen med gearskiftet har Lexus tilføjet en kunstig motorlyd, så man kan køre på ”omdrejningerne” og høre, hvornår det er tid til at skifte.
LÆS MERE: Lexus sætter elbilen i gear

Vi starter i gear 1
Afsted det går i det portugisiske landskab i første gear, andet, tredje osv., alt imens lyden ændrer sig. Der er en begrænsning på, hvor hurtigt man kan køre i første og andet gear – præcis som i en traditionel bil.
Som du nok har regnet ud, er dette en fuldt ud digital oplevelse, hvor begrænsninger, lyd og omdrejningstæller er skabt af en computer.
Illusionen udebliver. På prøveturen får jeg aldrig fornemmelsen af at køre med en gearet motor, og lyden overbeviser mig heller ikke. Det føles mere som en af de meget avancerede racerbils-simulatorer, du kan møde på en gamingudstilling.
Jeg synes, Lexus skal have point for at prøve noget nyt, men de to flade gearskifteplader bag rattet er ikke nok for mig. I det mindste kunne de da have sat en gearstang i bilen.
Når Lexus RZ lander i Danmark, skal du ikke snyde dig selv for en prøvetur – det er faktisk sjovt at prøve noget så anderledes.
Rat og hjul har ingen kontakt
Steer-by-wire er en ny teknologi til styring af bilen. Der er ikke længere en fysisk forbindelse mellem hjul og rat. Nu er rattet koblet til nogle sensorer og en computerstyring, der overfører bevægelserne fra føreren ned til hjulene.
Det er svært at beskrive oplevelsen, men det føles anderledes end at køre med traditionel styring. Den absolutte fordel ved steer-by-wire er, når du skal parkere eller vende bilen. Du slipper her for at snurre rattet rundt og rundt, som du kender det. I stedet kan du bare dreje yoke-rattet (det flylignende rat) mod den ene side, hvorefter systemet får hjulene til at følge med.
Da jeg gik fra Lexus-udgaven med steer-by-wire over i den ”almindelige” version med rundt rat, føltes det som at ”komme hjem”.
Steer-by-wire er standard i Lexus RZ 550e Sport og kan tilvælges i RZ 500e Luxury.
Den nye Lexus RZ-serie kommer på markedet i Danmark i første kvartal 2026.
Mere til historien
Den nye Lexus RZ-serie produceres på Motomachi-fabrikken i Japan.