Xpeng lancerer nye G6’ere og G9’ere med rekordhurtig lynladning
De nye Xpeng G6- og G9-modeller er på vej til Danmark og de kan oplades med op til 525 kW.

Xpeng er klar med markante opgraderinger af deres populære SUV’er, Xpeng G6 og Xpeng G9, der forventes at lande i Danmark i tredje kvartal.
Der er ikke kun tale om et simpelt facelift, men om store forbedringer, der sætter en ny standard for elbiler i segmentet.
LÆS MERE: Her er Xpeng G6 2025
De nye modeller introducerer banebrydende 5C LFP-batterier, der muliggør en imponerende lynladning med op til 525 kW effekt. Det betyder, at bilerne kan lades fra 10 til 80 procent på kun 12 minutter.
Dermed bliver Xpeng det første bilmærke i Europa, der tilbyder opladning over en halv megawatt, og de er hurtigst fra 10-80 procent. Også hurtigere end den nyligt introducerede Zeekr 7X.
LFP-batterierne er desuden fri for kobolt og nikkel, har længere levetid og leverer stabil ladeeffekt.







LÆS MERE: Xpeng har afsløret 2025-modellen af Xpeng G9
Udover den ekstremt hurtige opladning er begge modeller opgraderet med avanceret førerassistance, der kombinerer vision, radar og ultralyd for en mere præcis opfattelse af omgivelserne.
Design og komfort har også fået et løft: G6 får en redesignet front og kabine med Nappa-læder og massagefunktion, mens G9 lanceres i en eksklusiv “Black Edition” med designforbedringer og øget komfort.
Black Edition kommer med den midnats-sorte lakering, sorte fælge, logoer og skærmdekorationer. De røde bremsekalibre tilføjer et markant visuelt modspil.
Xpeng Danmark oplyser, at de planlægger at starte leverancer på de nye modeller i slutningen af tredje kvartal af 2025.
Vi har prøvet Xpeng G6
Mere til historien
Xpeng blev grundlagt i 2014 i Guangzhou i Kina, hvor de også har hovedkvarter. I 2021 etablerede Xpeng sit europæiske hovedkvarter i Holland, og andre kontorer er succesfuldt blevet grundlagt i Tyskland, Norge, Sverige og Danmark.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

