Nyt super-batteri: 520 km rækkevidde på 5 minutter
CATL har et nyt batteri på vej, som kan give elbilen op til 520 kilometers rækkevidde på 5 minutter.

Elbilister kan se frem til en markant forbedring af ladeoplevelsen. Det kommer snart til at være lidt som at tanke bilen.
Batterigiganten CATL har netop præsenteret deres nyeste LFP-batteri, der sætter nye standarder for hurtig opladning og rækkevidde.
Med den anden generation af deres Shenxing Superfast Charging Battery lover CATL en rækkevidde på op til 800 kilometer og en imponerende mulighed for at tilføje 520 kilometers kørsel på blot fem minutter ved kompatible lynladere.
Det svarer til en hastighed på hele 2,5 kilometers rækkevidde per sekund. Det skriver CNN.
LÆS MERE: EU vil indhente kinesiske batterier
Det nye batteri understøtter en ladeeffekt på over 1,3 megawatt (12C) og bevarer sin høje ladehastighed selv i koldt vejr ned til -10 grader, hvor en opladning fra 10 til 80 procent tager blot et kvarter.
Selv ved lavt batteriniveau kan det stadig levere en imponerende udgangseffekt på 830 kW (svarende til 1113 hestekræfter).
Med denne lancering overgår CATL ikke blot deres egen tidligere generation af batterier, men distancerer også konkurrenten BYD, der ellers for nylig præsenterede en platform, som kunne tilføje 400 kilometers rækkevidde på fem minutter. Den teknologiske udvikling inden for elbilbatterier går således lynhurtigt.
LÆS MERE: BYD vil sætte ny standard for lynopladning
Den markant forbedrede ladehastighed adresserer et af de største kritikpunkter ved elbiler – den tid, det tager at lade op. Med CATL og BYD i front ser vi nu løsninger, der bringer opladningstiden tættere på den tid, det tager at tanke en konventionel bil.
Dette kan potentielt fjerne en væsentlig barriere for mange, der overvejer at skifte til elbil.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Teknologien er endnu på forsøgsplan og altså ikke tilgængelig i elbiler på markedet.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

