Nyt super-batteri: 520 km rækkevidde på 5 minutter
CATL har et nyt batteri på vej, som kan give elbilen op til 520 kilometers rækkevidde på 5 minutter.

Elbilister kan se frem til en markant forbedring af ladeoplevelsen. Det kommer snart til at være lidt som at tanke bilen.
Batterigiganten CATL har netop præsenteret deres nyeste LFP-batteri, der sætter nye standarder for hurtig opladning og rækkevidde.
Med den anden generation af deres Shenxing Superfast Charging Battery lover CATL en rækkevidde på op til 800 kilometer og en imponerende mulighed for at tilføje 520 kilometers kørsel på blot fem minutter ved kompatible lynladere.
Det svarer til en hastighed på hele 2,5 kilometers rækkevidde per sekund. Det skriver CNN.
LÆS MERE: EU vil indhente kinesiske batterier
Det nye batteri understøtter en ladeeffekt på over 1,3 megawatt (12C) og bevarer sin høje ladehastighed selv i koldt vejr ned til -10 grader, hvor en opladning fra 10 til 80 procent tager blot et kvarter.
Selv ved lavt batteriniveau kan det stadig levere en imponerende udgangseffekt på 830 kW (svarende til 1113 hestekræfter).
Med denne lancering overgår CATL ikke blot deres egen tidligere generation af batterier, men distancerer også konkurrenten BYD, der ellers for nylig præsenterede en platform, som kunne tilføje 400 kilometers rækkevidde på fem minutter. Den teknologiske udvikling inden for elbilbatterier går således lynhurtigt.
LÆS MERE: BYD vil sætte ny standard for lynopladning
Den markant forbedrede ladehastighed adresserer et af de største kritikpunkter ved elbiler – den tid, det tager at lade op. Med CATL og BYD i front ser vi nu løsninger, der bringer opladningstiden tættere på den tid, det tager at tanke en konventionel bil.
Dette kan potentielt fjerne en væsentlig barriere for mange, der overvejer at skifte til elbil.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Teknologien er endnu på forsøgsplan og altså ikke tilgængelig i elbiler på markedet.