Xiaomis elbiler sætter kurs mod Europa
Xiaomi har meldt ud, at de planlægger global lancering af deres elbiler i Europa.

Kinesiske Xiaomi, kendt for smartphones og elektronik, har ambitioner om at indtage det europæiske marked for elbiler senest i 2027.
Har du kigget utålmodigt på deres bil, Xiaomi SU7, så skal du altså væbne dig med tålmodighed lang tid endnu.
Selvom Xiaomi i august 2024 bekræftede, at bilen SU7 ville komme globalt, så er det altså først om længe. Det bliver derfor spændende om det bliver denne model eller der kommer en ny inden global lancering.
LÆS TESTEN: Jeg er vild med Xiaomi 15 Ultra
Xiaomis præsident, William Lu, afslørede planerne under Mobile World Congress, hvor virksomheden også præsenterede flagskibstelefonen Xiaomi 15 Ultra og den imponerende sportsvogn, Xiaomi SU7 Ultra, for et europæisk publikum. Det skriver CarNewsChina.
For at forberede lanceringen i Europa vil William Lu besøge en række europæiske lande for at vurdere markedspotentialet.
LÆS MERE: Xiaomi forventer over 120.000 solgte SU7’ere
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Selvom kinesiske elbilmærker generelt har haft begrænset succes i Danmark, ser Xiaomi ud til at have momentum med deres sedan-modeller, SU7 og SU7 Ultra, på det kinesiske marked.
Siden lanceringen i 2021 har SU7 modtaget over 248.000 ordrer og for nylig lancerede Xiaomi sportsvognen SU7 Ultra til en konkurrencedygtig pris.
Xiaomis elbilsatsning er et samarbejde med den kinesiske statsejede bilproducent BAIC Group. Med en stærk position på hjemmemarkedet og ambitiøse planer for international ekspansion, kan Xiaomi blive en betydelig spiller på det europæiske elbilmarked i de kommende år.
LÆS TESTEN: Xiaomi har overgået sig med Xiaomi 15
Det bliver spændende at se, om Xiaomi kan overvinde de udfordringer, som andre kinesiske bilmærker har haft i Europa, og om deres elbiler vil appellere til de danske forbrugere.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Vi har tidligere testet et af Xiaomis løbehjul, som du kan læse og se vores mening om her.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

