Opladning af elbiler: Her er, hvad jeg har oplevet
VIDEO: Her er noget af det, som er rart at vide om opladning af elbiler.

▶️ SE VIDEOEN: Alt det du ikke vidste om opladning af elbiler
Opladning af elbiler handler om mere end blot kilowatt og “en kop kaffe med indlagt tissepause”. Der er nogle grundlæggende ting, som en ny elbilsejer skal have styr på – ud over prisen, som dog er en helt anden historie.
Det er afgørende, at bilen understøtter både AC- og DC-opladning, så du kan oplade både hjemme og på farten – altså med hurtigopladning.
Hvis du kører lange ture og har brug for at oplade undervejs, vil jeg anbefale at prioritere en bil, der understøtter en høj kW-opladning, så du hurtigst muligt kan få strøm på batteriet.
Der er flere faktorer, der spiller ind, når du skal opnå den maksimale opladningshastighed. Her er nogle af dem:
- For at udnytte en bils f.eks. 200 kW-opladning optimalt, bør du ideelt set finde en 300 kW-ladestander og bruge den alene.
- Batteriets temperatur skal være optimal for at opnå en høj opladningseffekt. Vejret og udetemperaturen har også betydning.
- Batteriets aktuelle ladestand (procent) spiller en stor rolle. Hvis batteriet f.eks. har 70 procents kapacitet, vil opladningen gå langsommere.
Uanset bilmodel vil du sjældent kunne opnå den maksimale opladningseffekt, som producenten angiver i deres materiale.
Annonce
Se lynhurtigt om DU også kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
Batteriets størrelse har stor betydning for opladningstiden
Producenterne angiver ofte, at bilen kan oplades fra 10 til 80 procent på cirka 20-25 minutter. Men der er stor forskel på, hvor meget strøm der tilføres i dette tidsrum, da batterierne har forskellige størrelser – og de tidligere nævnte forhold skal være opfyldt.
Volvo EX30 har et batteri på 64,9 kWh, mens en Xpeng G9 har 93,1 kWh. Under de rette forhold er opladningstiden nogenlunde den samme. Dette skyldes, at Volvo EX30 har en maksimal opladningseffekt på 153 kW, mens Xpeng G9 har en maksimal opladningseffekt på 300 kW, men der er jo forskel på kapaciteten i batterierne.
En større batterikapacitet giver ikke nødvendigvis en længere rækkevidde. Bilens størrelse, herunder vægt, spiller også en rolle. Derudover er det vigtigt, hvor effektivt producenten styrer strømforbruget, og ikke ”spilder” strømmen unødvendigt.
Se min video om opladning af elbiler
Long range eller standard?
De fleste elbiler fås i både standard- og long range-udgaver. Jeg foretrækker long range, da jeg mener, at det er rart med ekstra kapacitet, især når batteriet med tiden bliver dårligere, hvilket uundgåeligt vil påvirke rækkevidden.
Nogle bilejere kører ikke særligt langt og kan derfor sagtens nøjes med en standardmodel. Prisen er naturligvis også en faktor.
En Xpeng G9, som du kan se i videoen, koster 499.900 kroner i standard range og 579.900 kroner i long range, en prisforskel på 80.000 kroner. Standard range har en WLTP-rækkevidde på 460 kilometer, mens long range har 570 kilometer.
Xpeng G9 standard range bruger et LFP-batteri, mens G9 long range bruger et NMC-batteri. Ifølge Xpeng kan standard range oplades helt op hver gang, mens det for long range anbefales at holde batteriniveauet mellem 80 og 90 procent. Derfor er den reelle forskel ved daglig brug nok ikke så stor.
Det svære her er, at det er meget svært at forudse ens fremtidige behov for kørsel.
Desuden er det værd at bemærke, at du aldrig vil kunne udnytte hurtigopladning med 100, 200 eller 300 kilowatt derhjemme i carporten.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
LÆS MERE: Revolution i lynopladning af elbiler
Mere til historien
I forhold til hvad det koster at oplade elbilen, så er det fristende med en fastpris-abonnement. Her er det dog vigtigt, at du regner dit kørselsbehov ud. Måske kan det bedre betale sig, at betale for strømmens dagspris? Læs mere om emnet her.