Holder disse myter om elbiler?
Elbiler er kendt for at være støjsvage, især ved lav fart. Udgør de en øget fare for fodgængere og cyklister?

En ny undersøgelse fra Vejdirektoratet maner til ro omkring elbiler i trafikken.
Til trods for bekymringer om elbiler som potentielt mere farlige for bløde trafikanter og deres håndtering i udfordrende vejrforhold, viser data ingen øget risiko.
Undersøgelsen, der analyserer alle politiregistrerede ulykker med elbiler og plug-in hybridbiler fra 2019 til 2023, konkluderer, at elbiler ikke er overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne.
Måske vildledende påstande om elbilernes rækkevidde
Undersøgelsen viser, at elbiler og plug-in hybridbiler kun udgjorde 5 procent af personskadeulykker med fodgængere, hvilket svarer til deres andel af den samlede bilpark.
Myten om, at elbiler på grund af deres støjsvage natur skulle udgøre en større fare, bliver dermed afkræftet. Ligeledes viser analysen, at elbiler ikke er overrepræsenterede i ulykker med cyklister, og at de heller ikke oftere er involveret i eneulykker i dårligt vejr.
GUIDE: Så meget billigere er det blevet at eje en elbil
En interessant pointe fra undersøgelsen er, at elbiler og plug-in hybridbiler i gennemsnit er yngre end konventionelle biler og derfor ofte udstyret med mere avanceret sikkerhedsudstyr. Dette kan være en medvirkende faktor til, at elbiler ikke har en negativ, men måske endda en positiv indvirkning på trafiksikkerheden.
Desuden viser undersøgelsen, at midaldrende førere (35-54 år) er mere tilbøjelige til at være involveret i ulykker med elbiler end unge førere (18-24 år), hvilket sandsynligvis skyldes den højere gennemsnitspris på elbiler.
-“Det er en god nyhed, at elbiler ikke udgør en større fare for cyklister og gående end andre biler. Det har ellers været en myte, som har talt imod en ellers positiv omstilling af den danske bilpark,” udtaler transportminister Thomas Danielsen (V).
LÆS MERE: Brugte elbiler drøner ind i Danmark
Undersøgelsen konkluderer, at adfærd i trafikken, som uopmærksomhed, fortsat er den primære årsag til ulykker, og at dette ikke ændrer sig med skiftet til elbiler.
Vejdirektoratets analyse, baseret på data fra 2019 til 2023, afliver dermed en række sejlivede myter og understreger, at elbiler ikke udgør en øget sikkerhedsrisiko i trafikken.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Tidligere i marts måned kom det frem fra skatteminister Rasmus Stoklund, at han gerne ser, at elbilerne fortsat vil være billige at anskaffe sig.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

