Holder disse myter om elbiler?
Elbiler er kendt for at være støjsvage, især ved lav fart. Udgør de en øget fare for fodgængere og cyklister?

En ny undersøgelse fra Vejdirektoratet maner til ro omkring elbiler i trafikken.
Til trods for bekymringer om elbiler som potentielt mere farlige for bløde trafikanter og deres håndtering i udfordrende vejrforhold, viser data ingen øget risiko.
Undersøgelsen, der analyserer alle politiregistrerede ulykker med elbiler og plug-in hybridbiler fra 2019 til 2023, konkluderer, at elbiler ikke er overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne.
Måske vildledende påstande om elbilernes rækkevidde
Undersøgelsen viser, at elbiler og plug-in hybridbiler kun udgjorde 5 procent af personskadeulykker med fodgængere, hvilket svarer til deres andel af den samlede bilpark.
Myten om, at elbiler på grund af deres støjsvage natur skulle udgøre en større fare, bliver dermed afkræftet. Ligeledes viser analysen, at elbiler ikke er overrepræsenterede i ulykker med cyklister, og at de heller ikke oftere er involveret i eneulykker i dårligt vejr.
GUIDE: Så meget billigere er det blevet at eje en elbil
En interessant pointe fra undersøgelsen er, at elbiler og plug-in hybridbiler i gennemsnit er yngre end konventionelle biler og derfor ofte udstyret med mere avanceret sikkerhedsudstyr. Dette kan være en medvirkende faktor til, at elbiler ikke har en negativ, men måske endda en positiv indvirkning på trafiksikkerheden.
Desuden viser undersøgelsen, at midaldrende førere (35-54 år) er mere tilbøjelige til at være involveret i ulykker med elbiler end unge førere (18-24 år), hvilket sandsynligvis skyldes den højere gennemsnitspris på elbiler.
-“Det er en god nyhed, at elbiler ikke udgør en større fare for cyklister og gående end andre biler. Det har ellers været en myte, som har talt imod en ellers positiv omstilling af den danske bilpark,” udtaler transportminister Thomas Danielsen (V).
LÆS MERE: Brugte elbiler drøner ind i Danmark
Undersøgelsen konkluderer, at adfærd i trafikken, som uopmærksomhed, fortsat er den primære årsag til ulykker, og at dette ikke ændrer sig med skiftet til elbiler.
Vejdirektoratets analyse, baseret på data fra 2019 til 2023, afliver dermed en række sejlivede myter og understreger, at elbiler ikke udgør en øget sikkerhedsrisiko i trafikken.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Tidligere i marts måned kom det frem fra skatteminister Rasmus Stoklund, at han gerne ser, at elbilerne fortsat vil være billige at anskaffe sig.