Brancheorganisation: Vi ser frem til at følge bilmarkedet
Ministers drøm om at elbilen bliver folkeeje har fået nyt brændstof.

Skatteminister Rasmus Stoklund kan snart tage bad i gode statistiskker, der understøtter hans drøm om, at elbilen skal blive folkeeje.
Brancheorganisationen Mobility Denmark slap nemlig lørdag sin månedlige pressemeddelelse om salget og nyregistreringer af elbiler løs.
Her fremgår det, at bilsalget – endnu en gang – også i februar viste en god udvikling med 11.616 nye personbiler på vejene.
Og at elbilerne med i alt 7.723 elbiler fortsat spiller en central rolle ved at udgøre intet mindre end 65 procent af de nyregistrerede personbiler.
– “Bilsalget i februar byggede videre på den stærke start på bilåret 2025. Selvom februar sidste år havde en ekstra dag på grund af skudåret, så vi stadig en fremgang i år”.
Det vidner om en fortsat stabil efterspørgsel efter nye biler blandt danskerne, mener direktøren:
– “Vi ser frem til at følge bilmarkedet i de kommende måneder,” udtaler Mads Rørvig i pressemeddelelsen.
Salget af 7.723 nye elbiler i februar er en stigning på 72 procent sammenlignet med samme måned sidste år.
Når man kigger på privatandelen af de solgte personbiler, udgjorde elbilerne her hele 80 procent af bilsalget ifølge bilstatistik.dk.
Endnu en gang godt nyt for den grønne omstilling
Elbilernes andel af bilsalget er desuden godt nyt for den grønne omstilling. Salget bidrager i høj grad til, at Danmark når sine klimamål, yder konstateringen:
– “Elbilsalgets acceleration er en væsentlig faktor for, at det ser ud til, at Danmark når sine klimamål. Det må dog ikke blive en sovepude, for som lovgivningen er lige nu står flere af danskernes foretrukne elbilmodeller til at stige betydeligt i pris fra næste år,” siger Mads Rørvig.
Han vurderer dermed, at der er en risiko for, at det vil være en bremseklods for elbilsalget.
– “Derfor ser vi meget positivt på de aktuelle politiske udmeldinger om, at elbilerne skal være folkeeje,” siger Mads Rørvig.
Fra skatteminister Rasmus Stoklund lød der forleden blandet andet følgende:
– “Vi skal gå fra, at elbilen er danskernes foretrukne bilvalg til at gøre elbilen til folkeeje. Det skridt, håber jeg, vi kan tage, ved at incitamenterne til at købe elbil for danskerne fortsat er til stede – og ved at især de billigere elbiler forbliver billige”.
Mere til historien
Vil du vide, hvor meget billigere det er blevet at eje en elbil, så læs denne artikel