Undersøgelse af elbilernes rækkevidde: Måske vildledende påstande
En stor undersøgelse af blandt andet Tesla, BYD og Volkswagen er startet. Kritikken går på vildledning af brugerne.

Italiens konkurrence- og forbrugerstyrelse har indledt undersøgelser af fire store producenter af elbiler: BYD, Stellantis, Tesla og Volkswagen.
Undersøgelserne fokuserer på potentielt vildledende påstande vedrørende batterikapacitet, bilernes rækkevidde og andre relevante faktorer.
Stellantis er en multinational bilproducent med mærker som Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Citroën, Peugeot, Opel og mange flere.
L’Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM), den italienske konkurrencemyndighed, annoncerede i slutningen af sidste uge, at fire separate undersøgelser var blevet iværksat. Det skriver Thedriven.io.
Disse undersøgelser er rettet mod de lokale datterselskaber af de store bilproducenter og undersøger, hvad myndigheden beskriver som “mistænkte urimelige kommercielle praksisser”.
Modstridende oplysninger
Undersøgelserne vil se nærmere på offentligt tilgængelige oplysninger om elbilernes rækkevidde, batterikapacitetsnedbrydning og begrænsninger i standardbatterigarantier, som AGCM mener potentielt overtræder landets forbrugerlovgivning.
– “Specifikt ser det ud til, at virksomhedernes hjemmesider har vist generiske – og til tider modstridende – oplysninger om rækkevidden af deres markedsførte elektriske køretøjer, uden at klargøre, hvilke faktorer der påvirker den annoncerede maksimale rækkevidde, og i hvilket omfang de påvirker den faktiske rækkevidde,” lød det fra AGCM.
– “Desuden ser det ud til, at virksomhedernes hjemmesider har undladt at give forbrugerne klare og fuldstændige oplysninger om batterikapacitetsnedbrydning som følge af normal brug af køretøjet og om de vilkår/begrænsninger, der gælder for standardbatterigarantien.”
Inspektioner af firmaerne
Som en del af disse undersøgelser gennemførte AGCM inspektioner af hver af virksomhedernes lokale faciliteter i samarbejde med Guardia di Finanza, den særlige antitrustenhed under det italienske finanspoliti.
I en udtalelse til journalister bekræftede Stellantis, at de havde “samarbejdet fuldt ud” med AGCM og havde “fremlagt de nødvendige svar, oplysninger og dokumentation om emnet for undersøgelsen”.
Stellantis Europe S.p.A. er overbevist om, at de har givet tilstrækkelige, præcise og udtømmende svar på de spørgsmål, der blev stillet af de tilstedeværende embedsmænd i Torino.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
I vores marked anmeldes WLTP som en måleenhed. WLTP er en standardiseret laboratorietest, der har til formål at give forbrugerne et billede af en bils rækkevidde. Testen inkluderer forskellige kørselsscenarier, såsom bykørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel, samt forskellige hastigheder og accelerationer.