Elbil: Det betyder varmepumpen for dig
GUIDE: En varmepumpe giver ikke kun varme i kabinen. De er også længere rækkevidde at hente.
![en varmepumpe](https://meremobil.dk/wp-content/uploads/2025/02/Udklip-1024x594.jpg.webp)
En varmepumpe i en bil har ikke kun betydning for om du på en kold dag kan sætte dig ind i en varm bil.
En varmepumpe er nemlig også en væsentlig faktor for, hvor lang rækkevidden på din elbil er – især om vinteren.
En varmepumpe er ganske simpelt den mest effektive måde at opvarme kabinen på, og den el, der spares på en effektiv opvarmning af kabinen, kan i stedet bruges på kørsel og dermed give din elbil en længere rækkevidde.
Ofte 10 til 15 procent. Og det er jo værd at tage med.
I den mere nørdede afdeling, så vil det sige, at man på en times køretur i koldt vejr ville have brugt 3-4 kWh på at holde kabinen varm og forvarme batteriet til den rette temperatur, så bruger du med en varmepumpe kun 1 kWh.
Det forklarer bilhuset Bjarne Nielsen på sin hjemmeside, og uddyber udregningen således: Kører din elbil 5 km per kWh, så får du på bare en time 10 til 15 km mere rækkevidde end samme bil uden varmepumpe.
Sådan virker varmepumpen i elbilen
En varmepumpe tager varmen fra luften udenfor og via en kompressor og kondensator kan den skabe endnu mere varme mere effektivt end en el-radiator. På den måde skal en elbil med varmepumpe bruge mindre af bilens batteri til at opvarme bilen.
Den primære fordel ved varmepumpen er derfor, at den kan producere mere varmeenergi, end der tilføres i elektrisk energi, da en del af energien tages fra de køligere omgivelser.
Bilhuset Bjarne Nielsen gør dog også opmærksom på, at der er forskel på varmepumper.
Derfor er nogle bilmærkers varmepumper mere effektive. Mærkerne prøver også hele tiden at forbedre teknologien. For eksempel genbruger Hyundai og Kia mere af den spildvarme, der kommer fra elmotoren, on board laderen, inverterne og batteriet.
En elbils varmepumpes effektivitet er desuden afhængig temperaturen udenfor. Det er især ved ekstremt kolde eller varme udendørstemperaturer, at effektiviteten falder. Det er dog ikke noget danske elbilister vil rammes særligt ofte af.
Fra eksklusivt til standard
Tidligere var varmepumper eksklusivt ekstraudstyr der hurtigt løb i 20.000 kroner. I dag er det ofte standardudstyr i elbilerne, men det er værd at spørge om, før du underskriver en slutseddel.
Vi har forresten lavet en video, hvor vi fortæller mere om, hvad du også skal spørge om, når du køber elbil. Du kan se videoen her.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Apropos rækkevidde, så skal man passe på med, at sætte lighedstegn mellem større batteier og længere rækkevidde. Opladningstid er af større betydning, mener Polestar. Læs mere om det her.