Tre nye bilmærker på vej til Danmark
I år kommer yderligere tre nye bilmærker på det danske marked. Læs mere om hvilke disse er.
Da EU-Kommissionen sidste år vedtog den nye straftold på kinesisk producerede elbiler, var der lidt knas i maskineriet for Chery Automobile, som er en mellemstor kinesisk producent.
Chery International er den femtestørste producent i Kina, samt den producent, der eksporterer flest biler ud af landet.
Chery Automobile havde nemlig gjort klar til lanceringen af deres tre bilmærker på det danske marked, da straftolden ramte.
Det er nemlig meningen, at mærkerne Omodo og Jaecoo (også kaldet O&J) skulle lanceres i Danmark til sommer. Det fortæller en kilde fra Chery International til Motor. Det skriver FDM.
Den oprindelige plan var egentlig kun at lancere elbiler i Europa. Men det kan ende med, at de også kommer med benzin og/eller plugin-hybrid biler, da disse ligeledes er godkendte her. Disse modeller påvirkes ikke af den ekstra told.
Du kan læse mere om de tre elbils-mærker herunder.
LÆS MERE: Polestar 3 vinder rækkeviddetest i vinterkulde
Omoda: Det billige alternativ
Omoda er Chery Automobiles billige mærke, som er kendt for at være ”folkelig”.
Modellen hedder Omoda 5 SUV og er en bil, der størrelsesmæssigt minder om Skoda Elroq. Det ventes dog, at prisen vil være noget billigere.
Omoda er i skrivende stund på det spanske marked.
LÆS MERE: Skoda Elroq er afsløret – se dansk pris
Jaecoo: Livsstils-offroader
Det er lidt uklart, hvilken model at Jaecoo lancerer herhjemme. De har en elbil, som har et offroad-look, der hedder Jaecoo J6.
På det kinesiske marked har Jaecoo flest plugin-hybrid modeller.
Bilafgifter: Skoda Enyaq kan stige med over 130.000 kroner
Omoda og Jaecoo skal sælges fra samme forhandlere, som er jyske Nic. Christiansen Group, der vil stå for importen. Nic. Christiansen har foruden Hyundai, Ford og Jaguar Land-Rover også BYD-mærket.
Exlantix – premium elbil
Chery International har desuden elbils-mærket Exlantix, der kun producerer elbiler og nogle i premium-segmentet.
De kan sammenlignes lidt med Hongqi, som allerede er tilgængelig på det danske marked. Det ventes, at Exlantix er klar sidst på året til danskerne.
I Kina sælges det under navnet Exeed.
LÆS MERE: Se nærmere på Hongqi EHS7 og EH7
Exlantix vil ikke blive distribueret af Nic. Christiansen Group, men i stedet en anden dansk bilimportør og salget sker via andre forhandlere. Aftalen er dog ikke endelig, hvorfor vi ikke kan komme med flere detaljer.
Annonce
Hvis du indtaster din nummerplade NETOP NU, så kan du lynhurtigt se, om DU også kan spare op mod 3.000 kr. på bilforsikringen
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
Produktion i Europa
Chery International vil, som en række andre bilproducenter, til at producere elbiler i Europa, så de kan undgå straftolden.
Planen er, at de vil producere Omoda 5 på en tidligere Nissan-fabrik i Spanien. Produktionsstarten er dog udskudt til ultimo af 2025.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Målet er i 2030 at eksporterer halvanden millioner biler til 60 lande. I 2023 eksporterede de lige under en million biler, hvilket gør dem til Kinas største bileksportør.