Tre nye bilmærker på vej til Danmark
I år kommer yderligere tre nye bilmærker på det danske marked. Læs mere om hvilke disse er.

Da EU-Kommissionen sidste år vedtog den nye straftold på kinesisk producerede elbiler, var der lidt knas i maskineriet for Chery Automobile, som er en mellemstor kinesisk producent.
Chery International er den femtestørste producent i Kina, samt den producent, der eksporterer flest biler ud af landet.
Chery Automobile havde nemlig gjort klar til lanceringen af deres tre bilmærker på det danske marked, da straftolden ramte.
Det er nemlig meningen, at mærkerne Omodo og Jaecoo (også kaldet O&J) skulle lanceres i Danmark til sommer. Det fortæller en kilde fra Chery International til Motor. Det skriver FDM.
Den oprindelige plan var egentlig kun at lancere elbiler i Europa. Men det kan ende med, at de også kommer med benzin og/eller plugin-hybrid biler, da disse ligeledes er godkendte her. Disse modeller påvirkes ikke af den ekstra told.
Du kan læse mere om de tre elbils-mærker herunder.
LÆS MERE: Polestar 3 vinder rækkeviddetest i vinterkulde
Omoda: Det billige alternativ

Omoda er Chery Automobiles billige mærke, som er kendt for at være ”folkelig”.
Modellen hedder Omoda 5 SUV og er en bil, der størrelsesmæssigt minder om Skoda Elroq. Det ventes dog, at prisen vil være noget billigere.
Omoda er i skrivende stund på det spanske marked.
LÆS MERE: Skoda Elroq er afsløret – se dansk pris
Jaecoo: Livsstils-offroader

Det er lidt uklart, hvilken model at Jaecoo lancerer herhjemme. De har en elbil, som har et offroad-look, der hedder Jaecoo J6.
På det kinesiske marked har Jaecoo flest plugin-hybrid modeller.
Bilafgifter: Skoda Enyaq kan stige med over 130.000 kroner
Omoda og Jaecoo skal sælges fra samme forhandlere, som er jyske Nic. Christiansen Group, der vil stå for importen. Nic. Christiansen har foruden Hyundai, Ford og Jaguar Land-Rover også BYD-mærket.
Exlantix – premium elbil
Chery International har desuden elbils-mærket Exlantix, der kun producerer elbiler og nogle i premium-segmentet.
De kan sammenlignes lidt med Hongqi, som allerede er tilgængelig på det danske marked. Det ventes, at Exlantix er klar sidst på året til danskerne.
I Kina sælges det under navnet Exeed.
LÆS MERE: Se nærmere på Hongqi EHS7 og EH7
Exlantix vil ikke blive distribueret af Nic. Christiansen Group, men i stedet en anden dansk bilimportør og salget sker via andre forhandlere. Aftalen er dog ikke endelig, hvorfor vi ikke kan komme med flere detaljer.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Produktion i Europa
Chery International vil, som en række andre bilproducenter, til at producere elbiler i Europa, så de kan undgå straftolden.
Planen er, at de vil producere Omoda 5 på en tidligere Nissan-fabrik i Spanien. Produktionsstarten er dog udskudt til ultimo af 2025.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Målet er i 2030 at eksporterer halvanden millioner biler til 60 lande. I 2023 eksporterede de lige under en million biler, hvilket gør dem til Kinas største bileksportør.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

