Xpeng måske på vej med luksusbilen X9
Den næste lancering fra Xpeng på vores marked kan måske blive luksusbilen X9.
Xpeng varslede på et pressemøde onsdag, at Xpeng X9 måske kan blive næste bil på det norske marked. Derved kan vi også håbe, at Xpeng X9 vil blive lanceret herhjemme.
Der er tale om en luksusmodel, hvor konkurrenterne ifølge Xpeng er Volkswagen ID.Buzz, Mercedes-Benz EQV, Kia EV9 og Hyundai Ioniq 9.
Selvom bilen er stor. Den er 5 meter og 29 centimeter lang, hvilket faktisk er 33 centimeter længere end den største ID.Buzz. Ja, så har den kun en akselafstand på 3,16 meter, men den har alligevel kun en svingradius på 10,8 meter.
BYD Tang med 7-sæder er klar til Danmark
Masser af udstyr – som standard…
Specifikationerne på Xpeng X9 er ret imponerende. X9 fås enten med forhjuls- eller firehjulstræk. Og vil du have power, så skal du vælge firehjulstræk, som har 496 hestekræfter og kan accelerere fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder.
X9 har et batteri på 101,5 kWh, som giver en rækkevidde på mellem 640 og 702 kilometer efter den kinesiske CLTC-standard. Rækkevidden ifølge WLTP er endnu ikke offentliggjort. Xpeng har dog selv opgivet den firehjulstrukne variant til ca. 500 kilometer, mens den forhjulstrukne er opgivet til omkring 600 kilometer. Den har en max kapacitet ved ladning på 330 kW. Dette kan under optimale forhold give fra 10-80 procent på ca. 20 minutter.
Kia sætter prisen på EV9 markant ned
Panoramaglastag, elektriske skydedøre og bagklap, varmepumpe, batterivarme, de to første sæderækker har varme, ventilation og massage i sæderne som standard.
Bilen er udstyret med XPENGs banebrydende XNGP-teknologi, som giver en nærmest selvkørende oplevelse og sætter sikkerhed, præcision og brugervenlighed i højsæde.
Den eneste ekstra mulighed vil være valget mellem standardsæder og såkaldte “Zero Gravity” sæder på anden sæderække. Sidstnævnte er noget bredere og kan lægges ned, men fylder også mere og gør det umuligt at få adgang til tredje sæderække ved at gå mellem sæderne. Den er modsat mange andre 7-personers biler, hvor den midterste række er tre sæder og bagerste række er to sæder. I X9 er anden række kun md to sæder og altså tre sæder helt bagerst. Så vælger man Zero Gravity sæderne, så er de markant større end standardsæderne.
Xpeng X9 har ikke anhængertræk i Kina, men Xpeng Norge har udtalt, at det formentlig vil kunne blive installeret, når og hvis bilen kommer til Europa. To tons er nævnt som kapacitet.
Spil- eller filmhule
Du finder også en TV-skærm på 21,4 tommer med egen HDMI-indgang imellem første og anden sæderække. Det betyder også, at der altså kan tilkobles f.eks. en spilkonsol eller lignende og hyggen kan for alvor gå i gang bag i.
Foldes TV-skærmen ned, så bliver førerens bakspejl automatisk forvandlet til en skærm, som er forbundet med et kamera bag bilen. Kia EV9 har f.eks. også et bakspejl, hvor man kan vælge om man ønsker at bruge spejlet eller et kamera.
Passagerne på anden sæderække har også adgang til et lille køle-/varmeskab (1-50 grader) under midterkonsollen. Ligesom hvert sæde har egne USB-porte – både USB-C og USB-A – så der kan altså lades forskellige enheder på alle pladser.
Når alle sæder er brugbare, så er der et bagagerum på 755 liter, mens du får 2.554 liter, hvis du lægger den bagerste række ned.
Lancering på vej i Norge
Det ventes, at den lanceres på det norske marked næste år og fremvises til eCarExpo i Lillestrøm den 7.-9. februar, hvilket også bliver den europæiske premiere for X9. Det oplyser Xpeng Norge i en pressemeddelelse.
Der er i skrivende stund inden indikationer på prisen. Men den vil helt sikker være dyrere end Xpeng G9, som starter ved 500.000 for indstigningsmodellen.
MereMobil.dk afventer Xpeng Danmark for en kommentar vedrørende det danske marked.
Mere til historien
Der er generelt kommet mange muligheder, når man skal bruge en bil med 7 sæder. Tesla har også gjort deres Model Y med 7 sæder tilgængelig på det danske marked. Prisen på den starter ved 408.990 kroner.
Læs også:
Tjek her hvor meget du kan spare på bilforsikringen