Trods øget skærmtid er de digitale kompetencer dårligere hos danske børn

De seneste fem år er eleverne i en gennemsnitlig dansk 8. klasse blevet dårligere til at arbejde med IT. De digitale kompetencer er dårligere. 

KORT UDGAVE
En ny undersøgelse viser, at danske 8. klasses elever er blevet dårligere til at bruge IT, løse opgaver digitalt og begå sig kritisk online. Selvom de stadig er blandt de bedste i verden, er det et problem, at de mangler evnen til at navigere i det digitale landskab og gennemskue misinformation. Undersøgelsen peger på, at eleverne er dygtige til at bruge sociale medier, men mangler kompetencer inden for informationssøgning og kildekritik. Dette gør dem sårbare over for manipulation og falske nyheder.

Skole
Det ser imponerede ud, når børn i 8. klasse bruger deres telefon eller computer, men de fleste kan ikke løse de mest basale IT-opgaver (Foto: Tho-Ge)

En ny, stor international undersøgelse om teknologiforståelse, ICILS 2023, fra Aarhus Universitet (DPU), viser, at eleverne i en typisk dansk 8. klasse er blevet dårligere til at begå sig på nettet, løse arbejdsopgaver med digitale hjælpemidler og generelt til at arbejde med IT.

Sammenlignes eleverne med en lignende undersøgelse fra 2018, ses et fald. Dog er de danske elever fortsat blandt verdens bedste.

Men det er underligt, at der er et fald i en tid, hvor der bruges mere tid foran en skærm end tidligere.

Pigerne klarer sig bedre end drengene til computer- og informationskompetenceopgaver, mens de er på samme niveau i datalogisk tænkning. Der er dog langt færre piger, som kan se en fremtid for sig inden for IT.

Undersøgelsen viser også, at en ud af ti elever bruger mere end tre timer på en skoledag på aktiviteter på en skærm, der ikke er relateret til skolearbejde.

Mange tænker ofte, at børn ser meget velbevandrede ud, når de får en smartphone eller lignende i hånden. Men undersøgelsen viser altså, at der er langt fra at være “digital indfødt” til at kunne løse opgaverne.

Kampen mod børns skærmtid

Det går nemlig dårligere med teknologiforståelsen og den digitale dannelse end tidligere.

Det er hovedresultatet fra ICILS 2023.

– “De elever, vi har testet i 2023, er markant dårligere end dem, vi testede i 2018. Og det betyder helt konkret, at de er mere tilgængelige for manipulation. I en tid hvor firmaer, influencere, lobbyister, demagoger og IT-kriminelle er blevet endnu bedre til at få deres vilje igennem, er det dobbelt slemt,” forklarer professor Jeppe Bundsgaard, national forskningsleder.

Eleverne mangler kendskab til de mest simple programmer

Danske elever mangler et ordentligt kendskab til at kunne arbejde i forskellige programmer, som tekstredigering og præsentationsværktøjer. I dag er der mange muligheder, som er nemme og kan få ting til at ligne noget ”professionelle” har lavet sammenlignet med plancher i pap. 

Men undersøgelsen viser, at de danske elever ikke har kompetencerne, som kræves for at kunne navigere sikkert og kritisk i det moderne digitale landskab. Det er et stort problem.

-”Der skal desværre ikke meget til, for at de kan narres i forhold til at tro, at noget er godt eller sandt. Vi har en opgave, hvor eleverne ser en side, som tydeligt er en reklame-hjemmeside med en masse anprisninger af et opfundet produkt. Vi spørger så eleverne, om man kan stole på det, der står her. Det er virkelig ikke ret mange procent, kun lige under en femtedel, som kan gennemskue, at det er et fupprodukt, og at man skal være ret kritisk over for den hjemmeside,” forklarer Jeppe Bundsgaard.

Børns øjensundhed påvirkes af for meget skærmtid

Det er et kæmpe problem. I en tid hvor der er meget svindel og kunstig intelligens vinder mere og mere frem, så bør resultaterne være et nødråb til, at der skal fokus på dette. For det er et alvorligt demokratisk problem for hele samfundet, hvis eleverne ikke kan kende forskel på fakta og fiktion.

– ”De kan det, som de store tech-virksomheder er interesseret i, at de kan. De kan doom-scrolle, de kan dele, og de kan like. Men at bruge computeren til informationssøgning, og særligt til kritisk informationssøgning, kan kun meget få. Eleverne er generelt heller ikke særligt gode til at kommunikere hensigtsmæssigt til en målgruppe,” udtaler Jeppe Bundsgaard. 

Undersøgelsen viser også, at lærerne har svært ved at integrere teknologi i undervisningen på en måde, der systematisk styrker elevernes kritiske og teknologiske kompetencer.

Jeppe Bundsgaard opfordrer derfor til et øget fokus på kritisk informationssøgning, teknologiforståelse og digital ansvarlighed i skolerne, så eleverne bliver bedre rustet til fremtidens udfordringer​.

Du kan finde hele undersøgelsen her

Mere til historien

I undersøgelsen har der deltaget 141 danske folkeskoler fra hele landet, hvor det kun er 8. klasses elever, som testes. Det gør sig også gældende i andre 33 lande, som deltager i undersøgelsen. Eleverne bliver testet i computer- og informationskompetenceopgaver og datalogisk tænkning.

Læs også:
2 ud af 3 børn har oplevet ubehagelige ting online

Kunstig intelligens i legetøj: Eksperter advarer om etiske dilemmaer

AI er nu også i legetøj til små børn, mens de større børn har AI-venner. Eksperter er bekymret og advarer om etiske dilemmaer.

(mere…)
AI rykker ind på børneværelset

PLAYi er klar med en interaktiv bamse, som med hjælp fra AI kan fortælle historier.

(mere…)
HMD og Xplora indgår samarbejde

Et nyt samarbejde mellem HMD Global og Xplora er en realitet. Vi er spændte på, hvad der kommer ud af det. Læs om planerne.

(mere…)
2 ud af 3 børn har oplevet ubehagelige ting online

Red Barnet og Trygfonden har fået udarbejdet en ny undersøgelse, som viser, at 2 ud af 3 børn har oplevet ubehagelige ting online.

(mere…)
Teleselskab fraråder smartphones til børn

Et teleselskab fraråder nu smartphones til børn under 11 år grundet børn og unges massive brug af sociale medier.

(mere…)
Nyt smartwatch til børn

Et nyt smartwatch til børn har netop set dagens lys. Se specifikationer og pris på ZTE K1 Pro.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram