Fremtidens bilkøb byder på skrabede modeller
Skrabede modeller, bliver måske fremtidens måde at købe ny bil på, mener en bilekspert.
Fremtidens bilkøb bliver markant anderledes, end hvad vi lige nu er vant til.
Det vil ikke være ualmindeligt at købe en elbil, hvor teknologien kan meget mere, end hvad den umiddelbart ser ud til.
Bilerne i dag styres af computere med computerchips og software. Derfor er det muligt at lave basale elbiler, som f.eks. ikke har de nyeste førerassistent-funktioner, varme i sæderne, automatisk overhaling eller firehjulstræk.
Det kan også være, at muligheden for at forvarme kabinen fra bilens app, eller tilgangen til gamle optagelser fra bilens kamera, ikke er aktiveret.
Alt, der styres af software, og det er en hel del, kan i princippet aktiveres eller deaktiveres af bilproducenten, alt efter hvad du er villig til at betale for.
Du kan få technyheder gratis i indbakken 3 gange om ugen. Tilmeld dig her.
En ny måde at købe bil på
”Vi har jo været vant til at købe bilen med den motorydelse eller det udstyrsniveau den var født med. Nu bliver det mere og mere uigennemskueligt hvad det skal koste i forhold til tillægstjenester,” fortæller Bilbasens brugtbilsanalytiker Jan Lang i podcasten fra MereMobil.dk.
Jan Lang sammenligner det med, når vi køber en telefon og efterfølgende tilkøber apps eller nye funktioner, som f.eks. mere lagerplads.
Du kan høre podcastepisoden her – lyt også i din podcastapp. Søg efter ’meremobl’.
Tesla kommer jævnligt med softwareopgraderinger, som er gratis, men også betalingsfunktioner. Senest har Tesla meldt ud, at ejerne i 2025 kan få Full Self Driving (FSD)-pakken til over 50.000 kroner.
I USA kan FSD-funktionen købes kontant eller via et løbende abonnement.
Jan Lang fra Bilbasen fortæller desuden om nogle VW-modeller, hvor man for 1.200 kroner kan tilkøbe varme i bagsæderne.
Du skla ikke regne med, at din elbil bliver mere værd, fordi du køber en stor (og måske dyr) softwarepakke.
– ”Nej! Den bliver overhovedet ikke flere penge værd. Den investering har også en afskrivning, hvilket gælder både selve bilen og softwaren,” fortæller Jan Lang.
🔊 Hør dette korte klip med Jan Lang fra Bilbasen…
Der er fordele for bilejeren
Selvom det er irriterende, at en bil gemmer på funktioner, hvor et stykke software forhindrer adgangen, så kan fremgangsmåden med betalte softwarefunktioner være en fordel for bilejerne.
F.eks. kan man forestille sig, at midlertidigt firhjulstræk kan købes i forbindelse med en bilferie.
Efterfølgende kan funktionen fjernes igen, hvorefter man selvfølgelig ikke længere skal betale for den. Det kan også være, at bilkøberen ikke synes det er nødvendigt at kunne fjernbetjene funktioner i bilen fra en app, men senere finder ud af, at det alligevel kunne være meget smart.
Bilmarkedet er i rivende udvikling og bilproducenterne vil forsøge at finde ud af, hvad forbrugerne er parate til at betale for, og ikke mindst hvor meget de vil betale.
Hvad tænker du? Har du købt opdateringer til din bil – eller er du positiv overfor at gøre det?
Hør hele episoden om elbiler vs softwareopdateringer
🔈 LYT PÅ: Spotify | Apple Podcasts | Podimi
Du kan lytte til episoden på alle podcastplatforme og apps ved at søge efter ‘meremobil’. Du kan også bruge linket og afspilleren herunder eller finde podcastkanalen på YouTube.
Mere til historien
Betalingsfunktioner via software findes mange steder. Overvågningskameraer er bare ét eksempel. Arlo er et eksempel på et firma, der kræver abonnementsbetaling for adgang til de funktioner, der gør kameraet smart.