Hyundai Ioniq 5 klar i ny faceliftet model
Hyundai har lanceret en ny teknisk faceliftet model, som også har længere rækkevidde. Prisen er uændret.

Hyundai er klar med en opdateret model af deres populære Ioniq 5. Den har fået nogle tekniske forbedringer, som f.eks. Matrix-forlygter, ny skærm og OTA-opdatering, så der nu kan opdateres uden at skulle forbi et Hyundai-værksted.
OVERBLIK: Disse elbiler solgte bedst i juli
Men det er ikke alt. Batteriet er nemlig også blevet større, hvilket giver en længere rækkevidde.
Standard Range-modellen har nu et batteri på 63 kWh i stedet for 58 kWh, som øger rækkevidden til 440 km mod tidligere 384 km. Mens Long Range-modellen har fået et 84 kWh batteri mod tidligere 77,4 kWh. Det betyder også rækkevidden nu er på op til 570 km, hvor det i dag er 507 km.
Ioniq 5 er også opgraderet med Plug & Charge-teknologi, hvilket gør ladestanderen genkender bilen, når ladestikket tilsluttes, samt sørger for betaling, når opladning er færdig.
Et ønske fra kunderne har været fysiske knapper til funktioner som sæde- og ratvarme og disse er kommet i midterkonsollen. Ligesom der er kommet en bagrudevisker.
Selvom der er kommet større batterier i den faceliftede Ioniq 5, så er ladetiderne fortsat lave. Ved lynopladning på 350 kW kan standard Range-modellen med 63 kWh-batteripakke og 170 hk få 270 km rækkevidde på 15 minutter, mens Long Range-modellen med 84 kWh-batteripakken og 228 hk kan få 336 km rækkevidde på samme tid.
LÆS MERE: Markedet svømmer i brugte elbiler
Ioniq 5-varianter

Ioniq 5 kommer i fire udstyrsvarianter. Disse er: Essential, Advanced, Ultimate og den helt nye N Line.
På Essential får bl.a. 19” alufælge, en 12.3” digital instrumentering og touchskærm, trådløs Apple CarPlay, adaptiv fartpilot, LED-forlygter, varme i rat og forsæder samt OTA-opdatering.
Priser på Standard Range-modellen, der har en rækkevidde på op til 440 km, starter ved 324.995 kroner, mens Long Range-modellen med en rækkevidde på op til 570 km starter ved 349.995 kroner.
Den nye N Line-variant kommer med motorsportsinspireret udstyr og designelementer fra Ioniq 5 N.


Dette inkluderer bl.a. sportsæder med N-logo, rat med røde syninger og N-logo, pedaler og dørarmlæn med målflagsdesign, sort lofthimmel samt dedikerede N Line-alufælge i 20”.
For- og bagkofanger er også inspireret fra Ioniq 5 N. N Line-versionen har en 84 kWh-batteripakke og 228 hk, hvilket giver en rækkevidde på op til 515 km pr. opladning. Priserne starter ved 409.995 kroner.
PODCAST: Mine tanker om elbiler – og besøg hos Polestar
Der er Danmarkspremiere på Ioniq 5 hos landets Hyundai-forhandlere i weekenden 7. til 8. september 2024.
Du kan se prisliste og udstyrsliste om Ioniq 5 her.
Hyundai har også netop sat prisen ned på deres Ioniq 6.
Hvor meget er din brugte bil værd? Udfyld formularen og få 3 tilbud på brugtprisen inden for 24 timer Annoncelink
Mere til historien
Der er også forbedringer, der øger sikkerheden. F.eks. er karrosseriet forstærket, hvilket øger sikkerheden ved sidekollisioner.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

