Styrelse til elbilisterne: Pas på med opladning fra stikkontakten
Du kan ikke bare stikke “mormorladeren” i den første og bedste stikkontakt. Der er risiko for brand, advarer Sikkerhedsstyrelsen.

Når du står der i huset i sommerlandet og stirrer på sikringerne, så skal du være opmærksom på flere ting, inden du stikker “mormorladeren” i stikkontakten for at oplade din kære elbil.
Det er nemlig ikke uden risiko, at trække store mængder strøm over længere tid.
Det advarer Sikkerhedsstyrelsen om. På Facebook skriver styrelsen, at “bilen kan måske ikke nå at blive opladet på én nat”. Underforstået at opladningen sker gennem den såkaldte mormorlader.
Teknisk set er “mormorladeren” i langt de fleste tilfælde et nødkabel, som kan være en løsning for at komme til den nærmeste ladestation. Altså ganske enkelt bilens “reservedunk”.
Tilbage til sikringerne, så er de normalt på 10 ampere, men det er kun tilladt, at trække maksimum 6 ampere fra en stikkontakt.
Sikkerhedsstyrelsen fraråder derfor på grund af risiko for brand, at du lader op med en større belastning.
– “Almindelige husholdningsstikkontakter kan klare gentagne langvarige belastninger på 6 ampere, men der kan altså være brandfare over denne grænse,” skriver styrelsen i opslaget.
Ergo oplad kun med maks 6 ampere, lyder advarslen.
En af de risici der er ved at oplade via en stikkontakt er, at den langvarige belastning udvikler varme i kabler, samlinger og kontakter. Den langvarige varme er det ikke alle elinstallationer, som er gearet til.
🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.
Er advarslen et ekko?
Spørgsmålet er så bare om ikke advarslen er et ekko fra før antallet af ladepunkter for alvor tog fart ud over det ganske land?
Således har Mobility Denmark, som indtil fornylig hed De Danske Bilimportører, fredag sendt friske tal ud om antallet af ladepunkter i Danmark.
Mens der ved begyndelsen af sommerferien sidste år var godt 13.000 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark, er antallet siden vokset med næsten 11.000 til 23.895. Det svarer til en stigning på vilde 83 procent.
Samtidig er antallet af lynladepunkter vokset til 3.212, hvilket svarer til en markant stigning på 182 procent sammenlignet med sidste år.
Den kendsgerning pointerer Sisse Brandt Lundstrøm da også i en kommentar til Sikkerhedsstyrelsens opslag. Hun studser over formuleringen “at der endnu kun er få ladestationer”.
– “Øh undskyld Sikkerhedsstyrelsen, men har I prøvet at køre jer en tur? Der er ret mange ladere – overalt (i DK). Nogen steder kan du finde op mod 50 ladere inden for en radius af få kilometer”, skriver hun og tilføjer: “- i Jylland”.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Kører du på ferie i elbil, så er der en række ting du bør være opmærksom. Læs om det her
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

