Ny BYD kan køre 2.000 km i ét stræk
Ny hybrid drivlinje intensiverer konkurrencen om elbiler og overhaler Toyota, Volkswagen og Tesla.

2.000 kilometer!!!
Det er tilsyneladende den rækkevidde kinesiske BYD ifølge mediet Bloomberg kan præstere med en ny hybrid drivlinje.
Den nye teknologi kører allerede rundt på vejene i Kina, hvor BYD, som står for Build Your Dreams, har bygget den ind i modellerne Qin L og Seal 06, som er mellemklassebiler.
Fuldt tanket og fuldt opladet vil man ifølge Google Maps således kunne køre i et hug fra Odense til den fransk-spanske grænseovergang ved byen Biriatou i det sydvestlige Frankrig.
2.000 kilometer er for eksempel mere end tre gange så langt, som den populære rene elbil Tesla Model 3 kan præstere. Eller næsten dobbelt så langt som Toyota Camry Hybrid, der har et maks på 1.100 kilometer.
🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.
2.000 km på danske plader?
Der er dog endnu ingen signaler fra den kinesiske bilgigant om, hvornår – eller i det hele taget – drivlinjen kommer til Europa og dermed også muligvis Danmark.
Måske bliver det også en ligegyldighed i ræset om om at bekæmpe rækkeviddeangst og utålmodighed i et stigende marked for elbiler.
Således giver en ny batteriteknologi mulighed for at fylde sin elbil op med 320 nye kilometer på 10 minutter. Det bekræfter batteri-eksperten Thomas Meier Sørensen overfor Bilbasen Strøm.
Således siger Thomas Meier Sørensen, at de nye batterier er i produktion, men de findes endnu ikke i biler på de danske landeveje.
Den kinesiske Zeekr 007 er dog bestykket med den nye batteriteknologi, og er lanceret i Kina. 007 kan ifølge Bilbasen på 15 minutter lades op med 500 nye kilometer.
Thomas Meier Sørensen forklarer, at batterierne er bygget af bedre materialer og har 3D-strukturer, der øger opladningshastigheden markant.
Mere til historien
Apropos BYD, så pumper BYD i Danmark via Terminalen i løbet af de næste måneder tæt på 200 elbiler af modellen Dolphin ud på de danske landeveje. Læs mere om det her
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

