Pas på med brug af Android Auto og Apple CarPlay
Mobilen er farlig under kørsel, men det kan brug af Android Auto eller Apple CarPlay også være, ifølge en ny undersøgelse.
En ny undersøgelse viser, at man skal passe på med brugen af Apple CarPlay eller Android Auto under kørslen.
Vi har ofte fået tudet ørene fulde med, at man skulle passe på med brug af mobiltelefonen – særligt hvis den var håndholdt. En ny undersøgelse viser nu, at både reaktionstid og køreadfærd svækkes ved brug af Android Auto og Apple CarPlay.
Det er Transport Research Foundation (TRF), som står bag undersøgelsen, der altså konkluderer brugen af Android Auto eller Apple CarPlay forlænger førerens reaktionstid, samt forringer køreevnerne og gør at forhindringer foran på vejen ikke ses.
TJEK nu om du betaler du for meget for din BILFORSIKRING. Her får du et tilbud med få kliks Annoncelink
Ud fra undersøgelsens resultat, så er det farligere at bruge infotainmentsystemerne, end ved at anvende en håndholdt mobil.
Ifølge undersøgelsen har en u-distraheret fører i gennemsnit en reaktionstid på 1 sekund, mens denne forlænges med 57 procent ved brug af Apple CarPlay eller Android Auto. Ved brug af håndholdt telefon forlænges tiden ”kun” med 46 procent, ifølge undersøgelsen.
I undersøgelsen er der målt og vurderet på: Reaktionstid, køreadfærd, øjne væk fra vejen og selvrapporteret præstation.
Undersøgelsen bygger dog ikke på så mange førere. Der deltog 20 Android-brugere og 20 Apple-brugere i forsøget, som hver gennemførte en 20 minutter lang køretur i en TRL’s DigiCar-simulator tre gange. Her udførte deltagerne forskellige opgaver f.eks. musik, navigation, SMS og opkald m.m.
Musik giver forlænget reaktionstid
Det var tydeligt for deltagerne, at når de valgte musik på Spotify via Android Auto eller Apple CarPlay, så blev reaktionstiden højere. Ligesom de også reagerede mindre på ting på vejen.
Dette underbygger også tidligere undersøgelser, som har vist, at det generelt er skidt for sikkerheden, når funktionerne gemmes væk i software. Tidligere var størstedelen af en bils funktioner en fysisk knap.
Tesla var den første bilproducent, som gik ”rent digitalt”. Men flere producenter er fulgt trop, hvilket angiveligt også sparer penge. Men det er altså også et skridt ned, hvis man tænker på sikkerheden.
Polestar 2 er en af de elbiler, som har meget manuel betjening
Mere til historien
Både iOS og Android har en funktion, som hedder Forstyr Ikke under kørsel.