Pas på med brug af Android Auto og Apple CarPlay
Mobilen er farlig under kørsel, men det kan brug af Android Auto eller Apple CarPlay også være, ifølge en ny undersøgelse.

En ny undersøgelse viser, at man skal passe på med brugen af Apple CarPlay eller Android Auto under kørslen.
Vi har ofte fået tudet ørene fulde med, at man skulle passe på med brug af mobiltelefonen – særligt hvis den var håndholdt. En ny undersøgelse viser nu, at både reaktionstid og køreadfærd svækkes ved brug af Android Auto og Apple CarPlay.
Det er Transport Research Foundation (TRF), som står bag undersøgelsen, der altså konkluderer brugen af Android Auto eller Apple CarPlay forlænger førerens reaktionstid, samt forringer køreevnerne og gør at forhindringer foran på vejen ikke ses.
TJEK nu om du betaler du for meget for din BILFORSIKRING. Her får du et tilbud med få kliks Annoncelink

Ud fra undersøgelsens resultat, så er det farligere at bruge infotainmentsystemerne, end ved at anvende en håndholdt mobil.
Ifølge undersøgelsen har en u-distraheret fører i gennemsnit en reaktionstid på 1 sekund, mens denne forlænges med 57 procent ved brug af Apple CarPlay eller Android Auto. Ved brug af håndholdt telefon forlænges tiden ”kun” med 46 procent, ifølge undersøgelsen.
I undersøgelsen er der målt og vurderet på: Reaktionstid, køreadfærd, øjne væk fra vejen og selvrapporteret præstation.
Undersøgelsen bygger dog ikke på så mange førere. Der deltog 20 Android-brugere og 20 Apple-brugere i forsøget, som hver gennemførte en 20 minutter lang køretur i en TRL’s DigiCar-simulator tre gange. Her udførte deltagerne forskellige opgaver f.eks. musik, navigation, SMS og opkald m.m.
Musik giver forlænget reaktionstid
Det var tydeligt for deltagerne, at når de valgte musik på Spotify via Android Auto eller Apple CarPlay, så blev reaktionstiden højere. Ligesom de også reagerede mindre på ting på vejen.
Dette underbygger også tidligere undersøgelser, som har vist, at det generelt er skidt for sikkerheden, når funktionerne gemmes væk i software. Tidligere var størstedelen af en bils funktioner en fysisk knap.
Tesla var den første bilproducent, som gik ”rent digitalt”. Men flere producenter er fulgt trop, hvilket angiveligt også sparer penge. Men det er altså også et skridt ned, hvis man tænker på sikkerheden.
Polestar 2 er en af de elbiler, som har meget manuel betjening
Mere til historien
Både iOS og Android har en funktion, som hedder Forstyr Ikke under kørsel.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

