Medier skal fodre ChatGPT – andre tager tilløb til et opgør
Endnu et stort mediehus har lavet aftaler med OpenAI, mens andre medier går rettens vej.
Selskabet bag ChatGPT, OpenAI, og den britiske avis Financial Times har indgået en aftale om, at avisens artikler skal bruges til at træne den populære chatbot ChatGPT.
Man kan så tillade sig at sige, at validiteten af den data, som ChatGPT trækker på fremover, ikke kun vil være styrket med 136 års solid data, men også med perspektiv og især historik.
Financial Times kommer således i selskab med den franske avis Le Monde og tyske Axel Springer Group (aviserne Bild og Die Welt m.fl., red.), som de seneste måneder også har indgået lignende aftaler med OpenAI.
Mens OpenAI med aftalerne begynder at hælde journalistisk bearbejdet materiale ned i den store gryde med kunstig intelligens, så er det sociale medie Reddit oppe i det røde felt.
Reddit mener, at AI-selskaber uden tilladelse høster data fra deres fora og overvejer derfor, at gå rettens vej.
Reddits vicedirektør Jen Wong siger ifølge Ekstra Bladet til avisen The Times, at Reddit producerer “en enorm mængde af frisk information hver dag, der bygger på menneskelige erfaringer”.
– “Vi er med på, at folk bruger vores data til lærings- og researchmæssige årsager til fordel for andre, men når det bliver kommercielt, er det noget andet,” siger Jen Wong.
Overvejelserne om sagsanlæg kan meget vel blive til virkelighed. Reddits topchef Steve Huffman har tidligere sagt til New York Times, at Reddits datasæt er for værdifuldt til at forære væk.
Netop New York Times sagsøgte i slutningen af sidste år OpenAI med en påstand om, at selskabet uden tilladelse har brugt “millioner” af avisens artikler til træning af ChatGPT.
The New York Times er blandt andet utilfreds med, at indhold kan være genereret på baggrund af artikler, der ellers kræver, at man abonnerer på avisen. Dermed mener mediet, at det går glip af både abonnenter og annoncekroner.
Ifølge The Financial Times holdt OpenAI, Google, Microsoft og Adobe allerede sidste år møder med ledere fra nyhedsudgivere, herunder News Corp, Axel Springer, The New York Times, The Guardian og FT for at diskutere problemer omkring deres AI-produkter. Præcist hvilke problemer det drejer sig om kommer mediet ikke ind på, men det må formodes, at diskussionen indeholder væsentlige elementer om ophav og rettigheder.
The Financial Times skriver også, det amerikanske massemedieselskab News Corps forhandler med AI-virksomheder om licenskontrakter, mens den canadiske mediekoncern Thomson Reuters har indgået en række aftaler med AI-virksomheder.
Mere til historien
Mens nogle af verdens største indholdsleverandører lægger arm med blandt andre OpenAI om betaling for, at deres indhold høstes, så er Google tilsyneladende så presset, at man over overvejer at tage betaling for søgninger. Læs mere om det her