Fritidsaktiviteter byttes ud med sociale medier
Det fylder mere for børn i 7. klasse, at være på mobilen eller computeren end at være sammen med vennerne fysisk eller dyrke sport.
I 7. klasse er den foretrukne hverdagsaktivitet at være på mobiltelefonen.
Hverdagen består af samtaler med chatbots, ubehagelige videoer, challenges og reklamer fra ynglings-influencerne. Ret tidligt fylder det “endeløse scroll” på de sociale medier en alt for stor el af børns liv.
LÆS MERE: Så mange børn oplever ubehageligt indhold på nettet
Undersøgelsen viser også, at tæt på halvdelen af alle børnene (48 procent) har en profil på sociale medier, når de er fyldt 10 år. Mens de, inden de fylder 13 år, som er den officielle aldersgrænse for de fleste sociale medier, har en profil på de fleste platforme som f.eks. Snapchat, TikTok, Facebook og Instagram.
LÆS MERE: Ekspert: AI påvirker dine børn
-”Tech-industrien stjæler fra en tidlig alder mere og mere af vores børns opmærksomhed og fritid. Til trods for at børn og unge har positive fællesskaber og selv fremhæver flere gode ting ved at se videoer med vennerne og at lade sig inspirere af influencere, så sker det på platforme, hvor jagten på deres tid sker på bekostning af deres tryghed og sikkerhed, og hvor dybt uetiske forretningsmodeller dominerer. Selvom en del børn og unge kan gennemskue de digitale strategier, kæmper de alligevel en ulige kamp mod alt det, der fastholder, skaber afhængighed og påvirker dem,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
LÆS MERE: Skræmmende mange børn skriver personligt med AI-robotten i Snapchat
Børn og unge fortæller i rapporten også om, hvordan influencere påvirker dem. Flere end syv ud af ti børn i 7. klasse ser indhold fra influencere.
Rapporten bygger på svar om 2.153 børn i 4. og 7. klasse, samt interviews med 68 børn i samme aldersgruppe fra skoler rundt i landet.
Rigtigt mange børn bliver optaget af videoer, som ”går til kanten” enten med underholdning eller ved at overraske eller på anden vis, at tale til følelserne. Mange bliver også udsat for indhold, som giver en række tanker, bekymringer eller ubehag.
Du kan læse hele rapporten fra Børns Vilkår her.
Mere til historien
Med rapporten følger en række anbefalinger til politikere, skoler og forældre. Det er alt fra krav om en effektiv aldersverificering på sociale medier, samt til at menneskeliggjorte AI-chatbots og kommercielt influencerindhold rettet mod børn og unge skal forbydes.