Elbiler sætter benzinsalget under pres
To ud af tre solgte biler i årets første fire måneder har el i drivlinjen.
Ifølge diverse opslagsværker skal man helt tilbage til 1884 for at finde den første elbil.
Det er faktisk samme årstal, som tyskeren Gottlieb Daimler fik sin første encylindrede benzinmotor til at snurre.
Set med nutidens briller, så burde de to drivlinjer nok have fulgtes ad. Som bekendt sejrede fossilbilen stort set fra start, men nu ser det ud til, at elbilen har lagt sig i overhalingsbanen.
Ikke kun sprøjtes elbiler ud på verdensmarkedet og æder markedsandele fra fossilbilerne, men nu kan analytikere konkludere, at produktionen af benzin og diesel ikke længere vil stige så meget som hidtil.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Reuters henviser til nye tal fra konsulentbureauet Wood Mackenzie. Beregningerne viser, at efterspørgslen af benzin og diesel vil øge raffinaderiernes køb af råolie til produktion af benzin med 340.000 tønder om dagen.
Det lyder måske voldsomt, men det er faktisk mere end en halvering af den vækst på tre procent, som Wood Mackenzie forudsagde så sent som sidste år. Og det er den laveste vækst siden Covid-året i 2020.
Kina, USA og Europa driver udviklingen
Wood Mackenzie peger på, at salget af af elbiler i Kina, USA og i Europa fortsætter opad. Således vil efterspørgslen efter fossilebrændstoffer falde.
Fagbladet Ingeniøren skriver, at det i den seneste rapport fra Det Internationale Energi Agentur vurderes, at salget af elbiler i 2024 vil kunne nå en markedsandel på 45 procent i Kina, 25 procent i Europa og 11 procent i USA.
Udviklingen understøttes ifølge Ingeniøren af en øget konkurrence mellem bilproducenter, et fald i batteri- og bilpriser og løbende politisk støtte til elbiler og ladeinfrastruktur.
OBS: Har du undersøgt, om du har den bedste pris på mobilabonementet? Tjek de aktuelle tilbud hos OiSTER her. Der er jo ingen grund til at betale mere end nødvendigt Annoncelink
Godt 34.000 biler med el i drivlinjen
Udviklingen i den danske bilpark er meget lig Det Internationale Energi Agenturs vurderinger.
I Danmark sælges der således stort set ingen dieselbiler, og det er ikke fordi at der så sælges flere benzindrevne biler, men fordi de rene elbiler – her i 140-året for de første biler – har sat sig på det danske bilsalg.
Således blev der ifølge De Danske Bilimportører i årets første fire måneder solgt knapt 22.000 elbiler. Dertil kommer knap 5.700 plug-in-hybrid/hybrid plus godt 7.000 såkaldte mild hybrid.
Ud af et samlet salg på 52.244 biler var salget af fossilbiler nede på 17.800 styk, mens der i de resterende 34.444 biler i højere eller mindre grad var involveret el i drivlinjen.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Den fortsatte efterspørgsel efter elbiler har store konsekvenser i Kina. Således lægger omstillingen fra fossil til el fabrikker øde hen. Læs mere om det her