Volkswagen vil eje teknologier selv

Volkswagen ønsker at eje teknologier til selvkørende biler og har derfor udvidet samarbejdet med Mobileye.

Volkswagen Group og Mobileye udvider samarbejde
Volkswagen Group og Mobileye udvider samarbejde

Volkswagen Group vil sætte fokus på at få udviklet nye teknologier til automatiseret og autonom kørsel.

Dette sker ved at udvide samarbejdet med firmaet Mobileye, som udvikler teknologier til netop autonom kørsel. Det har de to firmaer oplyst i en pressemeddelelse.

BAGGRUND: Teknologierne bag selvkørende biler – så vilde er de

Meningen er, at Mobileye skal levere teknologier til delvist eller højautomatiseret kørsel, der er baseret på platformene Mobileye SuperVision og Mobileye Chauffeur.

Der findes seks niveauer indenfor automatisering af selvkørende biler. Disse niveauer blev defineret i 2014 a standardiseringsorganet SAE International.

Niveauerne går fra 0-5, hvor 0 er ”ingen automatisering”, mens 5 er ”fuld automatisering, hvor bilen kan køre uden en fører”. På FDM kan du se nærmere beskrivelser af de forskellige niveauer indenfor selvkørende biler.

Du kan læse mere om selvkørende teknologier på De Danske Bilimportører.dk.

Tidligere har meldingen været, at Apple og Huawei ville udvikle selvkørende biler. I første omgang har Apple droppet deres “bil-projekt”, mens Huawei er i gang med “bil-produktionen”.

Mere til historien

Det ventes, at Volkswagen-koncernen i første omgang vil benytte disse teknologier i deres dyreste mærker: Audi, Bentley, Lamborghini og Porsche. Mens det er længere ude i fremtiden for modeller med logoerne Volkswagen, Skoda og Seat.

Læs også:
Elbilerne blev et hit hos danskerne i 2023

Elbilsalg: Danmark fastholder 2. plads

Salget af elbiler stormer frem. 7 ud af 10 nye biler i Danmark kører nu på strøm. Alligevel blegner de danske tal ved siden af nabolandet, der leverer en suveræn præstation. Se tallene for november her.

(mere…)
Kæmpe U-vending: Dropper forbud mod benzinbiler

Det ellers så sikre dødsstød til forbrændingsmotoren er nu officielt aflyst. Ambitionerne sænkes, og det ændrer spillereglerne for bilindustrien.

(mere…)
Mercedes GLB EQ: Detaljen de ikke taler højt om – tys tys

Alt er forbedret i den nye elektriske familiebil fra Mercedes. Men fysikkens love sætter en begrænsning, som koster dyrt på rækkevidden. Vil den kravle op ad salgslisterne?

(mere…)
“Aldrig Audi igen”: Danske Audi-ejere i chok over værkstedsregninger

Fejl i soltag, dørlåse og motor. Listen over defekter vokser. Nu samler 900 danskere sig i protest. En Audi-ejer måtte af med 138.000 kroner for én reparation.

(mere…)
Det er stadig forbudt for dig: Nu kan du alligevel prøve Teslas omdiskuterede teknologi

Strenge EU-regler gør det i dag ulovligt at bruge Teslas fulde selvkørende pakke på europæiske veje. Men nu åbner Tesla en dør på klem. Få overblikket over den usædvanlige demonstration her.

(mere…)
Suveræn nummer 1: De mest solgte biler i november 2025

Der er ingen over eller ved siden af Skoda Elroq, der endnu en måned sælger over 1.000 biler. Se hele top 10-listen her, hvor Tesla gør comeback.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram