Volvo klar med lavere priser og nye el-modeller
Et opdateret sortiment af modeller og ændring er navne er klar fra Volvo, som også har sat priserne ned.

Volvo Cars går elektrisk. Det er i hvert fald planen. På globalt plan er det nemlig meningen, at Volvo fra 2030 er ren og skær en elektrisk bilproducent. Det må endda gerne nå endnu hurtigere, hvis muligt, er meldingen fra Volvo.
Modsat konkurrenten Mercedes, som har udskudt deres planer om, at hver anden solgte bil skal være en elbil. Det er deres mål for 2030.
Et skridt i den retning er MY25-modelprogrammet, som har en lavere startpris på C40 Recharge modellen, der nu ændrer navn til EC40.
LÆS MERE: Told på kinesiske elbiler kan komme med tilbagevirkende kraft
Der kommer nemlig en EX40 og EC40 Standard Range med 238 hk. Denne lanceres med en startpris på 372.000 kroner, hvilket er 56.000 kroner mindre end den tidligere Volvo C40.
De nye modeller i Standard Range-batteripakken på 70 kWh har en rækkevidde på 477 kilometer for EX40, mens EC40 er opgivet til op til 486 kilometer.
SUV’en XC40 skifter navn til EX40.
Navneændringerne sker for at ensrette og forenkle Volvos modelnavne.
Men Volvo er klar med andre nyheder også, da de til EX40 og EC40 Twin Motor-varianterne kommer med en Performance-softwarepakke, hvilket giver en højere effekt på 25 kW, samt hurtigere acceleration.
LÆS MERE: Skal, skal ikke: Er prisfesten på elbiler stoppet?
Og kunne du lide XC60 Black Edition fra sidste år, så kan du glæde dig. EX40, EC40 og XC40-modellerne kommer nemlig i en Black Edition, som inkluderer: Onyx Black-lakering, badges i sort højglans, 20″ fem-egers letmetalfælge i sort højglans og valget mellem interiør microtech eller textile charcoal.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Volvo skærer også i deres sortiment af hybrid-biler. Da de siger farvel til V60 og V90. Dermed har Volvo to plugin-hybrid biler tilbage i sortimentet. Nemlig XC60 og XC90. I øvrigt var XC60 den mest solgte Volvo-model på verdensplan i 2023.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

