Import af elbiler presser salgstal op
Hver fjerde elbil, der er indregistreret i Danmark i november, er importeret.
Næsten nye elbiler fra Tyskland – og andre lande i Europa – jongleres nu ind i regnestykket for nyregistrerede biler.
Således blev der i november solgt 7.233 nye eldrevne biler, oplyser De Danske Bilimportører. Det tal svarer til 44 procent af det samlede antal nyregistrerede biler i november.
Men hvis man skal have et retvisende billede af, hvor mange elbiler der bliver solgt i Danmark, bør man medtage importen af næsten nye elbiler. Det siger John Dyrby Paulsen, direktør i Dansk e-Mobilitet, i en pressemeddelelse.
– “Og når vi gør det, kan vi se, at over halvdelen af de solgte biler kører på el,” slår John Dyrby Paulsen fast.
Ligesom i Danmark understøttes salget af elbiler af staten i en række lande i Europa. Det sker via tilskud eller rabatter, og det kan derfor ofte betale sig for de udenlandske bilkøbere at sælge bilen videre til Danmark efter kort tid.
Direktør: – Det naturlige valg
Det benytter mange danskere sig af, og kan erhverve sig en næsten ny elbil til en forholdsvis lav pris.
– “Elbilerne er blevet billigere og bedre, og et flertal af bilkøberne ser elbilen som det naturlige valg. I dag skal man jo ikke forklare naboen, hvorfor man har købt en elbil, men man skal forklare og forsvare, hvorfor man har købt en dieselbil,” siger John Dyrby Paulsen og tilføjer:
– “Elbilerne vinder, fordi de er smarte, komfortable, energieffektive og klimavenlige.”
Direktøren bruger ord som “fantastisk”, når han snakken falder på, at salget af elbiler nu er større end salget af fossile biler.
– “Men vi er stadig kun lige begyndt på en grøn omstilling af bilflåden,” siger han.
Den tyske fidus
Gennem årene har det i mange tilfælde været en fidus, at hente en brugt bil i Tyskland. Den fidus går altså begge veje. Elbiler, der har fået tilskud i Tyskland, kan nemlig frit sælges ud af landet efter 12 måneder. Det har en række danske bilforhandlere – og private – set fidusen i.
I november var en ud af fire nyregistrerede elbiler således importeret.
– “Det viser, hvor stor trafikken er over grænsen,” siger John Dyrby Paulsen.
Som en del af finanslovsaftalen, der netop er indgået, bliver afgifterne holdt på det nuværende niveau i yderligere to år. Det betyder, at elbilerne vil fortsætte med at være økonomisk konkurrencedygtige.
– “På de fleste andre områder går den grønne omstilling langsommere, end man håber og forventer, men her går det hurtigere. Nu kan udviklingen fortsætte uhindret,” siger John Dyrby Paulsen.
Mere til historien
Der kommer afgiftsstigninger på elbiler i 2024. Læs mere om det her