Din ladeløsning til elbilen er sikkert for dyr – gode råd
TIP: Mange elbilejere med egen ladeboks har betalt langt mere for opladningen end den billigste løsning.
En ny analyse fra Konkurrencerådet viser, at elbilisterne i høj grad rammer helt skævt, når der vælges ladeløsninger.
Det forkerte valg koster elbilisterne en del penge, og i gennemsnit har de ifølge Konkurrencerådet betalt 70 procent mere for opladningen end den billigste løsning.
Omregnet til kroner og øre vil det svare til en gennemsnitlig merpris på 520 kroner om måneden i november 2022, hvor elprisen var høj, og 320 kroner i maj 2022, hvor elprisen lå i et mere normalt leje, skriver rådet i en pressemeddelelse, hvor der gives nedenstående råd til at navigere uden om fælderne i junglen af ladeløsninger.
Konkurrencerådets 7 råd til elbilister
- Dit kørselsbehov og lademønster har stor betydning for, hvilken løsning der er billigst for dig. Vurdér både, hvor mange kilometer du årligt kører, og hvor meget du lader på farten og hjemme, hvis du har mulighed for at få egen ladeboks.
- Undersøg hvad forskellige løsninger vil koste over for eksempel en to- og femårig periode, før du tager beslutning om din ladeløsning. På den lange bane er det ikke nødvendigvis fordelagtigt at leje ladeboksen.
- Hold øje med kampagner. Der kan være gode tilbud i markedet.
- Abonnementer kan være en billig løsning, hvis du har et stort opladningsbehov. Ved et abonnement kender du i højere grad prisen på forhånd.
- Har du et lille kørselsbehov, kan det ofte bedst betale sig at have en privat ladeboks uden serviceaftale. Det er svært at sige præcis, hvornår det skifter, men det ligger et sted mellem 5.000-10.000 årligt kørte kilometer.
- Har du allerede reduceret elafgift, har du ikke mulighed for at få afgiftsrefusion via en serviceaftale. Det gælder for eksempel, hvis du har elvarme.
- Før du indgår en aftale om en opladningsløsning, så tjek, hvad det eventuelt vil koste at skifte ladeoperatør. Vær opmærksom på, at der både kan være udgifter til at få sat en ny ladeboks op og få afmonteret den gamle.
Virvar af tilbud og muligheder
I analysen – som kan hentes her – slås det fast, at markedet ganske simpelt er svært gennemskueligt med et virvar af tilbud og muligheder, som ladeboks på hjemmeadressen, opladning på farten, refusion for elafgiften og udgifter ved skift af ladeboksleverandør. Bare for at nævne nogle af de fælder man som elbilist kan falde i.
Konkurrencerådets har desuden lavet syv anbefalinger, som skal gøre det nemmere at være forbruger og styrke konkurrencen blandt ladeoperatørerne.
– “Konkurrencerådets anbefalinger gør, at forbrugerne i langt højere grad kan oplade elbilen uden at skulle have adgang til særlige betalingsformer og køre efter bestemte operatørers standere. De vil også nemmere kunne skifte til en anden ladeoperatør hjemme,” udtaler Konkurrencerådets formand, Christian Schultz, i pressemeddelelsen.
LÆS MERE: Danske elbils-ejere skal have ret til at oplade ved boligen
Herunder får du Konkurrencerådets anbefalinger til at styrke konkurrencen på markedet for opladning af elbiler:
Anbefalinger om refusion af elafgift, øget prisgennemsigtighed og reducering af skifteomkostninger
- Anbefaling 1: Den nuværende refusionsordning for opladning ved hjemmet skal afskaffes.
- Anbefaling 2: Mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres.
- Anbefaling 3: Forbrugerne skal have bedre mulighed for at kunne beholde deres ladeboks, når de skifter udbyder af serviceaftaler og andre ydelser tilknyttet ladeboksen.
Anbefalinger til at sikre et samlet ladenetværk
- Anbefaling 4: Der skal indføres et forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning i en periode på op til fem år.
- Anbefaling 5: Betaling på normalladere skal være lige så nemt som at anvende et betalingskort.
Anbefalinger til at sikre hensyn til konkurrencen ved offentlige udbud
- Anbefaling 6: Der skal som udgangspunkt være ladestandere fra mindst to udbydere i hvert lokalområde.
- Anbefaling 7: Mindst to ladeoperatører skal tilbydes mulighed for at opsætte ladestandere på samme rasteplads langs motorvejene.
Mere til historien
Konkurrencerådets analyse er tiltrængt set i lyset af, at salget af elbiler for alvor er ved, at få overtaget på det danske marked. Således var salget af elbiler i november større end salget af fossile biler. Læs mere om det her