Apple og Disney stopper reklamer på X efter nye vanvidsudtalelser
Elon Musk har påstået kontroversielle ting om jøder. Det har fået flere prominente annoncører til at stoppe annonceringen.
Elon Musk har helt klart bidraget positivt til udviklingen inden for moderne rumfart og sat elbiler på verdenskortet. Uheldigvis er han også en loose-canon, der ikke er bange for at fremsætte vanvittige udtalelser og postulater.
Senest har Elon Musk, ejer af X (tidligere Twitter), støttet et antisemitistisk opslag på X. Opslaget blev betegnet af ham som ”the actual truth”, skriver Wall Street Journal.
I opslaget blev det påstået, at jøder har et ”dialectical hatred of white people”.
Dertil kommer, at Elon Musk har angrebet en rapport, der konkluderede, at annoncer fra store varemærker blev vist ved siden af pro-nazistisk indhold på X. Det fik Musk til at kalde rapporten for et ”svindelangreb” på X.
For egen regning vil jeg gerne indskyde, at Elon Musk lader til at benytte samme ”kommunikationsstrategi” som Donald Trump.
Balladen har nu fået Apple, Disney, Warner Bros Discovery, IBM, Paramount Global, NBCUniversal, Comcast og Lions Gate Entertainment til at stoppe deres annoncering på X.
Tilbage står så den administrerende direktør for X, Linda Yaccarino, som man godt kan få lidt ondt af. Hendes opgave er nu at rydde op efter ejerens vanvidsudtaleser – og overbevise annoncørerne om, at X er et sikkert sted at lægge sine markedsføringskroner.
BLIV OPDATERET GRATIS: Tre gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Elon Musk fulgte op sent fredag og skrev, at ”Mange af de største annoncører er de største undertrykkere af din ret til ytringsfrihed”.