Elbiler stod for mere end en femtedel af bilsalget i EU
I august stod elbilerne for første gang for over 20 procent af salget.

Hver femte gang der i august rullede en bil ud fra en forhandler, var det en elbil.
Det viser nye tal, som brancheorganisationen De Danske Bilimportører, der repræsenterer bilproducenterne i Danmark, har offentliggjort.
Opgørelsen gælder det samlede bilsalg i EU, og det er første gang, at andelen er så stor.
Således blev august en milepæl i bilproducenternes andel i den grønne omstilling sat, og det er Mads Rørvig, administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, ganske tilfreds med.
– “Det er glædeligt, at elbilerne slår igennem i EU. Elbilerne udgør nu en femtedel af salget i EU, og denne andel vil kun blive større, udtaler Mads Rørvig i en pressemeddelelse.
I Danmark voksede elbilsalget i august med 95,5 procent, og el udgjorde som drivmiddel 35,2 procent af de nyregistrerede biler.
LÆS OGSÅ: Tesla er klar med ny model
Fossilbiler fylder klart mest
Mere præcist udgjorde elbilerne 21 procent af det samlede salg i EU, mens plug-in hybridbilerne udgjorde 7,4 procent af salget. Med samlet 28,4 procent var flere end en fjerdedel af de solgte biler altså opladelige.
Omvendt er det tilsyneladende ikke interessant nok for de europæiske bilejere, at skifte fra fossilt brændstof til el. Kigger man på det antallet, så blev der i august indregistreret 787.626 nye biler i EU – heraf var 480.000 fossilbiler.
13. måned i træk med fremgang
De Danske Bilimportører mener at milepælen for elbiler indikerer, at markedet er mere stabilt.
– “Bilindustrien var påvirket af flere store udfordringer i løbet af 2022, som særligt prægede årets første halvdel. Vi er derfor glade for, at der for 13. måned i træk er fremgang i salget, da det vidner om, at markedet er ved at stabilisere sig igen,” siger Mads Rørvig.
I pressemeddelelsen fremgår det, at med en enkelt undtagelse oplevede alle EU-markeder stor vækst. Tyskland, som er det største marked målt på volumen, kunne registrere en massiv fremgang på 170,7 procent. År til dato er salget af elbiler i EU vokset med 62,7 procent.
Frygter stigende afgifter
Det voksende elbilsalg i Danmark kan snart blive bremset og kan hurtigt gå den anden vej, mener Mads Rørvig.
– “I Danmark er vi foran og ligger ret højt over EU’s gennemsnit, når vi ser på hvor stor en andel som elbiler fylder. Dette kan dog ændre sig med kommende afgiftsstigninger i 2026, som vi frygter vil bremse salget af elbiler.”
– “Det er derfor vigtigt, at afgifterne på elbiler holdes i ro,” siger De Danske Bilimportørers administrerende direktør.
Mere til historien
Afskibningen af eldrevne køretøjer vil i 2024 være steget med cirka 60 procent på to år. Læs mere om det her
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

