Public service-medie lukker ned for Twitter … eller X
Efter Elon Musk har skåret drastisk i moderationen på Twitter/X er platformen blevet “giftig”.
Det australske public service-medie ABC satser fremover mere på YouTube, Facebook, Instagram og TikTok.
Det skriver den britiske avis The Guardian.
Beslutningen kommer efter X, der indtil fornylig hed Twitter, har skruet ned for moderationen.
Ifølge ABC (Australian Broadcasting Corporation) er flere af mediets mest profilerede journalister blevet chikaneret og har derfor forladt X, mens andre journalister er blevet udsat for mere chikane og flere ubehagelige kommentarer.
ABC har reageret med at droppe hovedparten af sine konti på X, og har blandt andet lukket sin @abcemergency, som er en alarm-112-konto, på X og henviser folk til deres lokale radiostation og ABC’s webside.
Elon Musk håner public service-medier
ABC følger således efter de to amerikanske public service-medier NPR og PBS, der i april vinkede farvel til Twitter efter Elon Musk havde kaldt dem “statsmedier”.
Ejeren af X, milliardæren Elon Musk, har også hånet ABC og SBS (Special Broadcasting Service) for at være “statsstøttede medier. Det svarer til at Elon Musk håner DR og TV 2.
ABC: X er for dyr
Men ABC lukker ikke kun sine konti på grund af manglende moderation. Det er ifølge ABC også blevet for dyrt at bruge X, som har introduceret en ny betalingsmodel.
Fremover vil der kun være følgende fire ABC-konti på X: @abcnews, @abcsport, @abcchinese, som når ud til det kinesisktalende publikum på X, og master-@abcaustralia-kontoen.
Elon Musk har ikke overraskende reageret på ABC’s tiltag ved at anklage ABC for at omfavne censur:
– “Nå, selvfølgelig foretrækker de censurvenlige sociale medier. Det gør den australske offentlighed ikke,” skriver Elon Musk på X.
Ifølge ABC’s administrerende direktør, David Anderson, er langt størstedelen af ABC’s publikum på sociale medier på YouTube, Facebook, Instagram og TikTok.
– “Vi ønsker at fokusere vores indsats og ressourcer der, hvor vores publikum er,” siger David Anderson.
Mere til historien
Vores egen redaktør, John G., har under overskriften “Gak Gak-udvikling på Twitter fortsætter” for nylig forholdt sig til, at Twitter blev til X. Hver gang undertegnede skal skrive om X, får det mig til, at tænke på da den afdøde musiker Prince fik den skøre idé, at adoptere et symbol – the Love Symbol – som kunstnernavn. Man kunne hverken skrive (det tætteste man kom var O+>) eller udtale symbolet, så det blev hurtigt til kunstneren “The Artist Formerly Known as Prince”.