Derfor er mormor-opladning kun en nødløsning
TIP: Et opladerkabel til en 230 volts stikkontakt er en af de løsninger, som elbilister må ty til i sommerperioden.

Et opladerkabel sat i en 230 volts stikkontakt er faktisk ikke en speciel klog form for opladning af bilens batteri. Risikoen for at få elektrisk stød og fremprovokere en overophedning er høj.
Dertil kommer ikke mindst, at risikoen for, at der opstår brand i installationerne ligeledes er høj.
Det gør forsikringsselskabet Gjensidige nu opmærksom på. Gjensidige kalder det i en pressemeddelelse “en brandfarlig affære”, og hejser et flag overfor turisterne der suser til sommerhusområderne i deres elbiler.
– “Hvis ikke man har en ladestander ved sit sommerhus, er anbefalingen, at man lader ved en offentlig ladestander.”
Sådan siger Palle Egelund Jensen, der er servicedirektør i elinstallatørvirksomheden, som er en del af NRGi-koncernen, i pressemeddelelsen.
Er der ingen andre muligheder …
Et opladerkabel til en 230 volts stikkontakt kaldes et “mormorkabel” fordi det giver mulighed for at lade elbilen, når man for eksempel besøger mormor. Men hun har nok lige så sjældent, som i et sommerhus, en regulær ladeboks opsat.
– “Er der ingen andre muligheder, end at bruge “mormorkablet”, skal man sikre sig, at den maks trækker 6 ampere,” råder Palle Egelund Jensen og tilføjer:
– “Derudover vil jeg anbefale, at man bruger kvalitetsladere og forsøger at tilpasse ladning af elbil til ydertimerne, hvor der ikke er så stort pres på elnettet, der i mange sommerhusområder ikke er gearet til alle elbilerne.”
Flere “mormorladere” trækker mere strøm end de anbefale 6 ampere, og kombineret med den høje sommervarme betyder det, at der er en større brandfare i husets elinstallationer, når man lader sin elbil op, advarer servicedirektøren i pressemeddelelsen.
Sagt med andre ord, så vil det være klogest, at både være vågen og tilstede, når – og hvis – elbilen lades med en “mormorløsning”. Således skal Palle Egelund Jensens anbefaling om “ydertimerne” ikke inkludere nattesøvnen. Også selvom en “mormoropladning” rask væk kan vare mere end en nats søvn.
LÆS OGSÅ: Nye biler er blevet dårligere og dårligere
Skaderne kan forebygges
Også Gjensidige opfordrer man til at være påpasselig med “mormorladere”, for at forebygge potentielt store og dyre skader på sit sommerhus.
Ifølge skadedirektør Henrik Sagild bør sommerhusejere være særligt opmærksomme på, om husets elinstallationer kan klare at trække den kraftige strøm, som ladekablet tillader – især fordi mange ældre sommerhuse ikke er lavet til at håndtere så høj en belastning over længere tid.
– “Vi ved, at mange danske sommerhuses elinstallationer ikke kan håndtere ladekabler til biler, og den absolut nemmeste måde at undgå skader på sit sommerhus på, er derfor ved ikke at oplade sin bil med et mormorladekabel. Hvis der går ild i elinstallationerne, risikerer man ikke kun, at det får betydning for en selv, men potentielt også mange andre, og det er altså nemt at undgå, ved at bruge de offentlige ladestandere,” siger Henrik Sagild.
Sikkerhedsstyrelsen oplyser, at man på nogle hjemmesider kan købe ulovlige mormorladere, der trækker mere end seks ampere. Sikkerhedsstyrelsen opfordrer derfor til, at man er opmærksom ved køb af opladere.
Mere til historien
Risikoen for, at elinstallationerne i sommerhusene rundt om i landet bliver presset til over grænsen ved opladning af elbiler er øget kraftigt i det første halvår af 2023. Antallet af elbiler på de danske veje er nemlig steget med omkring 20.000 styk. Læs mere om elbilernes fremmarch her
TIP: Har du fået en ny iPhone 16 Pro eller iPhone 15 Pro? Som standard er skærmen altid tændt, hvilket kan virke forstyrrende. Se her, hvordan du nemt slår funktionen fra og får en helt mørk skærm.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)GUIDE Er du forvirret over Apples mange iPad-modeller? Vi har testet og sammenlignet alt fra den billige iPad 11 til den vilde iPad Pro M5, så du kan finde den helt rette model til dit behov.
(mere…)GUIDE 2025: Bliver du overvåget? Se hvordan du finder skjulte trackere på både iPhone (som AirTag) og Android i vores opdaterede guide. Vi gennemgår de nye automatiske advarsler og samarbejdet mellem Apple og Google, der sikrer dig mod uønsket sporing.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

