Længe ventet elbil får vild rækkevidde
Danske Henrik Fisker er klar med showroom og elbilen Fisker Ocean. Den vildeste udgave slår rekorder.

Det har længe summet med forventning blandt elbils-entusiasterne, når snakken i diverse fora er faldet på Fisker Ocean.
Men nu er der for alvor nedtælling til at forventningen bliver udløst.
Fisker, som producenten hedder og som er opkaldt efter den danske stifter og bildesigner Henrik Fisker, er nemlig klar til lanceringen af modellen Fisker Ocean.
Den mest interessante udgave er Ocean Extreme, som ifølge producentens egne og nyeste målinger i Europa, kan nå hele 707 kilometer på en fuld opladning.
Denne WLTP-rækkevidde gælder for Fiskers europæiske markeder, og opfylder således standarderne for målinger.
Selvom bilen kører “langt på literen” bør du overveje en ladeboks derhjemme. Priserne på ladeboks til hjemmet er ret forskellige, viser et pristjek på Pricerunner.
El SUV med længst rækkevidde
Med 707 kilometer på en fuld opladning har Fisker Ocean tilsyneladende den fuldt elektriske SUV, som præsterer den længste rækkevidde. Med andre ord, så er det altså i nærheden af 200 kilometer længere end Tesla kan præstere på en opladning.
Fisker excellerer i at holde en række tekniske data tæt ind til kroppen – især hungres der efter data om batteristørrelser og evnen til at lynlade. Men de data må vi så vente på.
Ocean Extreme og de to mindre varianter; Ocean Sport (rækkevidde på op til 440 kilometer) og Ocean Ultra (rækkevidde på op til 610 kilometer) vil kunne ses med egne øjne, når Fisker åbner et showroom i København.
Prisen på Fisker Ocean Extreme er opgivet til 606.912 kroner, ifølge firmaets officielle side.
Fisker showroom åbner 11. april 2023 på adressen Taastrup Hovedgade 176 i Taastrup.
GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.
Hold mig opdateret (gratis)
Mere til historien
Med Fisker Ocean udfordres især Tesla-bestselleren Model Y, men også Ford har meldt sig på banen som udfordrer. Her udfordres VW ID.4 og Skoda Enyaq med modellen Explorer.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

