Hvordan er det lige med den elektroniske p-skive …?
Søndag går vi over til sommertid. Det kan koste i husholdningsbudgettet.

Er du også en af de mange, der for længst har skiftet den analog p-skive ud med en noget mere bekvemmelig digital udgave, så læs med her.
Der er nemlig ikke bare fælder ved bekvemmeligheden. Det kan også hurtigt koste noget, der ligner to gange den investering, du har lavet i en elektronisk p-skive.
Forklaringen er simpel: Også teknologi kan fejle.
Så ligegyldigt hvilken parkeringsskive du har investeret i, er det klogt at tjekke p-skiven, når du parkerer.
Kostede mig to p-afgifter
Undertegnede har kørt rundt med en elektronisk udgave af en p-skive fra stort set den gang, det var en landvinding.
Og sløseri har to gange kostet en parkeringsafgift, som en parkeringsbøde rettelig hedder.
For går uret forkert eller er p-skiven løbet tør for strøm, så er der ikke meget andet at gøre end at betale ved kasse 1, hvis der sidder en afgift under vinduesviskeren.
LÆS OGSÅ: Du skal ikke regne med noget fra Tesla
Dit eget ansvar
Reglerne er nemlig klokkeklare: Det er dit eget ansvar, at p-skiven fungerer, som den skal – uanset om fejlen skyldes at p-skiven er løbet tør for strøm eller at du liiiige havde glemt, at vi var gået over til sommertid – eller for den sags skyld vintertid.
Apropos sommertid, så bør du notere datoerne den 26. marts og 29. oktober 2023. Begge dage er søndag og det er der vi danskere i 2023 går over til henholdsvis sommertid og vintertid.
Jamen, jeg har en af de mere avancerede elektroniske p-skiver, der selv stiller uret en time frem natten mellem lørdag og søndag, tænker du …
Sådan et par selvjusterende p-skiver har undertegnede to styk af. Alligevel tjekker jeg om alt er i orden, hver gang jeg parkerer på en parkeringsplads med tidsbegrænsning.
LÆS OGSÅ: VW-elbil til under 200.000 kroner
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
En parkeringsbøde er som skrevet en afgift. Og mange med firma tror fejlagtigt, at man kan trække sin parkeringsfadæse fra som en driftsomkostning. Det er ifølge Skat for år tilbage blevet afgjort ved landsretten, at “en erhvervsdrivende kunne ikke trække en parkeringsafgift fra som driftsudgift, fordi udgiften ikke var erhvervsmæssigt begrundet”.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

