TikTok høster dine børns data – og Teams høster dine data
Cybersikkerhedsfirma har afsløret, hvilke apps der indsamler flest personlige data, når du anvender dem.
Det er ikke nogen hemmelighed, at mens vi alle surfer, bruger Google Maps og chatter løs på de sociale medier, så efterlader vi spor, som udbyderne af de forskellige platforme mere eller mindre slubrer i sig.
Men det er ifølge det australsk-amerikanske cybersikkerhedsfirma Internet 2.0 ikke småting, som brugerne får afleveret af data til de største platforme.
På Internet 2.0’s liste står ikke overraskende TikTok, Instagram, Snapchat og Facebook – for bare at nævne nogle af de mest brugte platforme i Danmark.
Temmelig højt oppe listen står – nok overraskende – det store corona-værktøj Microsoft Teams.
Så når du sidder på en hjemmearbejdsdag og deltager i et videomøde eller chatter lidt med dem inde i firmaet, så siver der data videre til Microsoft i så alvorlig en grad, at Internet 2.0 rangerer Microsoft Teams som nummer fire på listen.
Listen toppes af TikTok, med det sociale-medie VK som nummer to. VK (tidligere kendt som VKontakte) er en russisk pendant til Facebook, og for øvrigt forbudt på Apples enheder.
Facebook ligger måske overraskende langt nede på listen på en 16.-plads. Facebook ejes af amerikanske Meta, som også ejer blandt andet Instagram, WhatsApp og Messenger. Alle tre ligger også på listen, og alle høster data.
Outlook er også på listen
Blandt de største er ikke kun Microsoft Teams og de store sociale medier, men også Microsofts mailprogram Outlook, Elon Musks nyerhvervelse Twitter, det erhvervsorienterede sociale netværkssite LinkedIn og Googles Gmail.
Tilbage til TikTok, som er ejet af kinesiske ByteDance, så har det mere end dobbelt så mange trackere i sin kildekode end branchegennemsnittet. Det skal så sættes op imod, at videodelingsappen er så populær, at den har i omegnen af en milliard aktive brugere fordelt på 155 lande og på 75 sprog.
TikToks software indsamler data om brugerne for at finjustere algoritmen. Det oplever vi alle på lignende platforme, i vores browser osv., men TikTok kan også samle oplysninger om dit Wi-Fi-netværk og SIM-kort, viser Internet 2.0’s kortlægning.
DR’s rapport over medieudviklingen i 2022 viser, at det særligt er de 9- til 14-årige, som bruger TikTok, og at de typisk bruger en time og 18 minutter om dagen på TikTok.
EU er ude efter TikTok
Internet 2.0’s undersøgelse kan ikke være ikke gode nyheder for ejerne i ByteDance. Undersøgelsen kan nemlig være værdifuld argumentation i EU, hvorfra ByteDance har fået besked på, at TikTok risikerer at blive forbudt i EU – og dermed også Danmark.
EU vil nemlig ikke finde sig i, at TikTok ikke overholder EU’s lovgivning om GDPR og EU-adfærdskodeks om falske nyheder og information.
Med andre ord har TikTok deadline den 1. september i år, og skal således indordne sig EU’s forordning om digitale tjenester, DSA (Digital Services Act) inden deadline.
DSA-forordningen regulerer digitale formidlingstjenesters rolle som bindeled mellem brugere, der udveksler information, tjenesteydelser eller varer.
Kinesiske telefoner er proppet med spyware
Fornylig var det kinesiske top-mobiler, som kom i klemme i en undersøgelse.
Også her var der tale om, at data uden brugernes vidne siver videre. Her fandt forskere, at store mærker som OnePlus, Xiaomi og Oppo – der alle sælges på det danske marked – åbenbart har tråde ned i de personlige data, og at data skubbes videre til tredjepart.
Forskerne påviste, at der var tale om GPS-koordinater, sociale relationer og hvordan apps bruges.
Men også mere håndfaste data som brugerprofil, telefonnummer, opkalds- og SMS-historik og oplysninger om brugerens kontakter.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Ingen – udover brugerne og ejerne ByteDance – kan tilsyneladende lide TikTok. Det har vi set ad flere omgange. Blandt andet i august sidste år, hvor det blev afsløret at ByteDance havde registreret et varemærke i USA. Varemærket indikerer, at TikTok er på vej til at blive en musiktjeneste, som kan udfordre blandt andet den etablerede musikbranche.