Nye medier vinder, men…
P4 er det største medietilbud i Danmark. Selv Netflix overhales af den gamle radiokanal. Her er en status på danskernes medieforbrug.
I 2022 brugte hver dansker dagligt omkring syv timer på medier. Sådan har det også været de foregående år.
2022 blev et særligt år i mediehistorien. Det var det første år, hvor der blev brugt mere tid på nyere medier end gamle.
Danskerne brugte længere tid på streaming, podcast og sociale medier end de gjorde på traditionel radio, flow-tv og dagblade. Det konkluderes af medieforskerne Janne Bjørsted-Tandrup, Henrik Gregor Knudsen og Dennis Christensen i rapporten ”Medieudviklingen 2022”. Det skriver DR.
Går man ned i detaljer, så tegner forbruget af levende billeder sig for godt halvdelen af danskernes tidsforbrug.
Der er selvfølgelig stor forskel i mediebruget på tværs af aldersgrupperne, men det er kun blandt de ”modne” voksne og ældre, at traditionelt flow-tv er større end streaming. Men også hos de målgrupper er streaming mere populært end tidligere.
Mindre tid på radiolytning
I 2022 dalede radioforbruget mere end de senere år. Det faldt med 10 minutters radiolytning om dagen i 2022, hvor det det ellers siden 1990’erne har været faldende med et par minutter om dagen. I 2022 blev der lyttet i 92 minutter om dagen.
Det er særligt publicservice-radiokanalerne, som har mistet lyttere. Her kan noget af forklaringen være, at corona-nedlukningerne har givet ekstralytning i de foregående år, lyder vurderingen fra medieforskerne.
P4 vinder over Netflix
Andelen af danskere, som hører radio i løbet af en uge, ligger ret stabilt på 89 procent. Radio er dermed også en af de medietyper, som når bredest ud.
DR P4 er fortsat landets største medietilbud. Der er hver uge 2,9 millioner, som lytter med hver uge.
-”I gennemsnit lytter en dansker 40 minutter til P4 hver dag. Det er næsten fire gange mere tid end gennemsnitsdanskeren bruger på Netflix dagligt – bare for at sætte tallet i perspektiv,” noterer DR’s medieforskerne i rapporten.
Podcasts har vundet danskernes ”ører”
Mens radiolytningen langsomt falder, så stiger lytningen til podcasts, som på mange måder er ”moderne” radio.
Hvorfor til- eller fravælger du podcasts?
I 2022 lyttede 32 procent af befolkningen hver uge til podcast, hvilket er en stigning på 3 procent i forhold til 2021.
Har du lyst, så kan du også lytte til techpodcasten fra MereMobil.dk, som du finder i din podcastplayer.
Sociale medier er blevet en stabil del af danskernes medieforbrug. Der er heller ikke et fald, hvis vi ser på det overordnet, hos befolkningen over 15 år. Men Facebook og Twitter oplever tilbagegang.
Danskerne er nyhedstrætte
Rapporten ”Medieudviklingen 2022” skriver også, at det tyder på flere danskere, er blevet ”mættet” med nyheder efter en periode med coronapandemien og krig, hvor nyhedsinteressen har været rigtig stor.
Flere og flere fravælger nyheder nu. Tal fra Reuters Institute Digital New Report viser, at 20 procent af danskerne ofte eller indimellem aktivt undgår nyhederne. Før coronapandemien (2019) var tallet 15 procent. Det skriver DR.
Facebook, Messenger, Instagram, Youtube og Snapchat er de sociale medier, der i nævnte rækkefølge er dem, som den danske befolkning som helhed bruger mest i løbet af en dag.
Mere til historien
De sociale medier er både godt og skidt. Fornylig er det kommet frem i DR’s Kontant, at unge helt ned til 8 år bliver kontaktet på Snapchat vedrørende køb/salg af Puff Bars, hvilket sætter store krav til forældrene og deres viden om “livet på de sociale medier”.