Fiasko-lancering af “blue mark” på Twitter
Falske konti og misinformation har ramt Elon Musks nye “blue mark”-certificering på Twitter.
Idéen om et nyt forretningsområde på Twitter, hvor den nye ejer Elon Musk regnede med at kunne skovle milliarder af dollars ind, har slået fejl, skriver Washington Post.
Efter få dage med muligheden for at få det eftertragtede “blue mark” mod betaling af 7,99 dollars om måneden, er tiltaget sat på pause.
“Blue mark” har hidtil vist, at en konto er ægte og certificeret. Det har typisk været varemærker og kendistyper, som har haft markeringen. Nu er “blue mark” blevet synonymet for spredning af misinformation.
På Instagram og Facebook kræver det stadig en forholdsvis omfattelse godkendelsesproces, at få en certificering – der aktuelt ikke koster penge.
LÆS OGSÅ: Sådan fungerer familycenter i Snapchat
Mange falske
Blandt de falske konti har været “våbenfirmaet Lockheed Martin”, der skrev, at firmaet ville stoppe salg af våben til Saudi-Arabien, Israel og USA – i hvert fald ind til der blev iværksat en undersøgelse af brud på menneskerettighederne.
Insulin er nu gratis, lød det fra “medicinalfirmaet Eli Lilly”.
Selv Tesla fik en tur, hvor en falsk konto tilbød at støtte det ukrainske militær med tusindevis af køretøjer, skriver Ritzau.
Det vides ikke, hvornår Twitter igen åbner for registreringen af det blå symbol.
BLIV OPDATERET GRATIS: Tre gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Personlig har jeg en konto på Twitter, som jeg dog ikke bruger ret meget. Jeg er stærkt skeptisk overfor muligheden for, at alle tilsyneladende uden kontrol kan få det blå mærke.