Disney suger abonnenter til sig – prisstigning på vej
Disneys streamingtjeneste Disney+ præsterer i andet kvartal i år voldsomt fine tal.
Mens Netflix er under pres, så overgår Disney+ forventningerne. Det viser The Walt Disney Companys kvartalsregnskab for andet kvartal i år.
Netflix blødte 970.000 betalende kunder i andet kvartal, mens abonnenterne er strømmet til Disney+ i bundter på millioner.
Således fremgår det af regnskabet, at der er kommet hele 14,4 millioner flere kunder til. Det er flere end forventet.
Streamingtjenesten Disney+ har ved udgangen af det seneste kvartal således øget antallet af abonnenter til 152,1 millioner.
Prisstigning på vej
På trods af den voldsomme tilgang, varsler underholdningskoncernen prisstigning.
Prisstigningen vil komme allerede i indeværende år, skriver blandt andre mediet Gsmarena, der tilføjer, at de to andre Disney-ejede streamingtjenester, Hulu og ESPN Plus, også vil stige i pris.
LÆS OGSÅ: Her udvider Netflix, men (næsten) ingen bruger det …
Reuters kan tilføje, at prisstigningen på Disney+ vil være tre dollar, så prisen går fra 7,99 dollar til 10,99 dollar om måneden.
I kroner vil det svare til en stigning på 22 kroner om måneden, og når et abonnement på Disney+ koster 79 kroner i Danmark, er det nærliggende et skyde på, at et abonnemnet vil stige til en psykologisk rigtig pris på 99 kroner.
Reklamerne kommer
Abonnenterne kan dog fravælge prisstigningen ved at tilvælge reklamer, som øjensynligt vil fylde fire minutter per time.
Disney følger således efter en tendens, hvor streamingselskaberne – blandt andre Netflix og Paramount med Pluto TV – søger at øge indtægtsgrundlaget med reklamer, som det kendes fra flow tv-kanaler som danske TV2 og TV3.
Prisstigningen vil træde i kraft den 8. december – samme dag lanceres muligheden for at tilvælge reklamer.
LÆS OGSÅ: Nu strammer Netflix grebet
The Walt Disney Companys øverste chef, Bob Chapek, oplyser, at man vil sætte niveauet for reklamer lavt “for at sikre en god oplevelse for seerne”. Hvad det i virkeligheden kommer til at betyde for brugerne af Disney+, er vi først klogere på om et lille halvt års tid.
Disney oplyser desuden, at der ikke vil blive vist reklamer på børneprofiler.
Mere til historien
Med de tre streamingtjenester Disney+, Hulu og ESPN+, så matcher Disney-koncernen Netflix i størrelse målt på abonnenter. I alt har de tre Disney-tjenester 221 millioner betalende kunder, hvilket er det samme som Netflix.