Netflix vælger Microsoft som partner til annoncebetalt streaming

Netflix er presset og nu skal Microsoft hjælpe mod faldende kundetal.

Ifølge Netflix er sæson fire af successerien “Stranger Things” blevet set i mere end en milliard timer. Foto: Netflix

Med nærmest enslydende glæde meddeler streamingkæmpen Netflix og techgiganten Microsoft i pressemeddelelser, at de har indgået et samarbejde.

Samarbejdet bliver tæt og formentlig afgørende for Netflix.

Microsoft er nemlig blevet udvalgt som teknologi- og salgspartner i Netflix’ forsøg på at bremse nedgangen af besøgende i streamingbutikken.

Netflix’ plan er at lancere et reklamefinansieret alternativ til sin abonnementstjeneste.

Netflix reklamefinansierede tjeneste kan meget vel gå hen og blive helt gratis for brugerne. Det er en model som det Paramount-ejede Pluto TV gjorde tilgængeligt i Danmark maj. Modellen pusler Disney og YouTube også med.

På streamingfronten er det nye toner, mens det i årtier har været kendt hos de traditionelle flow-tv-kanaler med afbrydelser af reklameblokke – på trods af, at brugerne i forvejen har betalt for at hente tv-signalet ned.

Netflix’ vicedirektør, Greg Peters, udtaler i selskabets pressemeddelelse, at man har valgt Microsoft fordi virksomheden har en dokumenteret evne til at understøtte “alle vores annonceringsbehov, mens vi arbejder sammen om at opbygge et nyt annonceunderstøttet tilbud”.

– “Endnu vigtigere er det, at Microsoft tilbød fleksibiliteten til at innovere over tid på både teknologi- og salgssiden”, siger Greg Peters.

Netflix er presset

Netflix er presset efter kundetallet faldt for første gang i et årti i første kvartal i år. Det var ellers forventet, at Netflix i første kvartal ville få 2,5 millioner nye kunder, men i stedet havde man mistet 200.000 kunder. Nedgangen betød, at Netflix i maj fyrede 150 ansatte.

Netflix advarede samtidig om, at det forventer at miste yderligere to millioner betalende kunder i andet kvartal.

Alene i Danmark viser tal fra sidste år, at en gennemsnitlig dansk husstand abonnerede på 3,5 streamingtjenester – inklusive DR’s licensbetalte tjeneste. En analyse fra Wilkes viser, at det tal er faldet til 3,3 i maj i år.

LÆS OGSÅ: Deling af Netflix-login er et stort problem

Mere til historien

Ifølge DR hentede Microsoft sidste år små ti milliarder dollar ind i annonceringsindtægter på forskellige tjenester – blandt andet søgemaskinen Bing og dets sociale netværk Linkedin.

Er I virkelig nødt til det, YouSee?

Irriterede ændring fra YouSee træder snart i kraft.

(mere…)
Halvpris-abonnementet bliver markant dårligere

Har du et halvpris-abonnement på Max, så bliver det nedgraderet markant.

(mere…)
Formel 1 og anden livesport kan flytte til Netflix og andre streamingtjenester

Fodbold, tennis og måske Formel 1. Markedet for livesport er i opbrud.

(mere…)
Apple TV+ er nu klar på Android

ENDELIG! Apple TV+ kan nu downloades på Android-smartphones og -tablets.

(mere…)
Her kan du spare penge på Netflix

En ny kombination af streaming og mobilabonnement kan give en kontant besparelse på Netflix.

(mere…)
Disney+ taber 700.000 kunder

KORT NYT: Det seneste kvartalsregnskab for Disney+ viser, at tjenesten har tabt 700.000 kunder over de sidste måneder.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram