Netflix vælger Microsoft som partner til annoncebetalt streaming
Netflix er presset og nu skal Microsoft hjælpe mod faldende kundetal.
Med nærmest enslydende glæde meddeler streamingkæmpen Netflix og techgiganten Microsoft i pressemeddelelser, at de har indgået et samarbejde.
Samarbejdet bliver tæt og formentlig afgørende for Netflix.
Microsoft er nemlig blevet udvalgt som teknologi- og salgspartner i Netflix’ forsøg på at bremse nedgangen af besøgende i streamingbutikken.
Netflix’ plan er at lancere et reklamefinansieret alternativ til sin abonnementstjeneste.
Netflix reklamefinansierede tjeneste kan meget vel gå hen og blive helt gratis for brugerne. Det er en model som det Paramount-ejede Pluto TV gjorde tilgængeligt i Danmark maj. Modellen pusler Disney og YouTube også med.
På streamingfronten er det nye toner, mens det i årtier har været kendt hos de traditionelle flow-tv-kanaler med afbrydelser af reklameblokke – på trods af, at brugerne i forvejen har betalt for at hente tv-signalet ned.
Netflix’ vicedirektør, Greg Peters, udtaler i selskabets pressemeddelelse, at man har valgt Microsoft fordi virksomheden har en dokumenteret evne til at understøtte “alle vores annonceringsbehov, mens vi arbejder sammen om at opbygge et nyt annonceunderstøttet tilbud”.
– “Endnu vigtigere er det, at Microsoft tilbød fleksibiliteten til at innovere over tid på både teknologi- og salgssiden”, siger Greg Peters.
Netflix er presset
Netflix er presset efter kundetallet faldt for første gang i et årti i første kvartal i år. Det var ellers forventet, at Netflix i første kvartal ville få 2,5 millioner nye kunder, men i stedet havde man mistet 200.000 kunder. Nedgangen betød, at Netflix i maj fyrede 150 ansatte.
Netflix advarede samtidig om, at det forventer at miste yderligere to millioner betalende kunder i andet kvartal.
Alene i Danmark viser tal fra sidste år, at en gennemsnitlig dansk husstand abonnerede på 3,5 streamingtjenester – inklusive DR’s licensbetalte tjeneste. En analyse fra Wilkes viser, at det tal er faldet til 3,3 i maj i år.
LÆS OGSÅ: Deling af Netflix-login er et stort problem
Mere til historien
Ifølge DR hentede Microsoft sidste år små ti milliarder dollar ind i annonceringsindtægter på forskellige tjenester – blandt andet søgemaskinen Bing og dets sociale netværk Linkedin.