Netflix vælger Microsoft som partner til annoncebetalt streaming

Netflix er presset og nu skal Microsoft hjælpe mod faldende kundetal.

Ifølge Netflix er sæson fire af successerien “Stranger Things” blevet set i mere end en milliard timer. Foto: Netflix

Med nærmest enslydende glæde meddeler streamingkæmpen Netflix og techgiganten Microsoft i pressemeddelelser, at de har indgået et samarbejde.

Samarbejdet bliver tæt og formentlig afgørende for Netflix.

Microsoft er nemlig blevet udvalgt som teknologi- og salgspartner i Netflix’ forsøg på at bremse nedgangen af besøgende i streamingbutikken.

Netflix’ plan er at lancere et reklamefinansieret alternativ til sin abonnementstjeneste.

Netflix reklamefinansierede tjeneste kan meget vel gå hen og blive helt gratis for brugerne. Det er en model som det Paramount-ejede Pluto TV gjorde tilgængeligt i Danmark maj. Modellen pusler Disney og YouTube også med.

På streamingfronten er det nye toner, mens det i årtier har været kendt hos de traditionelle flow-tv-kanaler med afbrydelser af reklameblokke – på trods af, at brugerne i forvejen har betalt for at hente tv-signalet ned.

Netflix’ vicedirektør, Greg Peters, udtaler i selskabets pressemeddelelse, at man har valgt Microsoft fordi virksomheden har en dokumenteret evne til at understøtte “alle vores annonceringsbehov, mens vi arbejder sammen om at opbygge et nyt annonceunderstøttet tilbud”.

– “Endnu vigtigere er det, at Microsoft tilbød fleksibiliteten til at innovere over tid på både teknologi- og salgssiden”, siger Greg Peters.

Netflix er presset

Netflix er presset efter kundetallet faldt for første gang i et årti i første kvartal i år. Det var ellers forventet, at Netflix i første kvartal ville få 2,5 millioner nye kunder, men i stedet havde man mistet 200.000 kunder. Nedgangen betød, at Netflix i maj fyrede 150 ansatte.

Netflix advarede samtidig om, at det forventer at miste yderligere to millioner betalende kunder i andet kvartal.

Alene i Danmark viser tal fra sidste år, at en gennemsnitlig dansk husstand abonnerede på 3,5 streamingtjenester – inklusive DR’s licensbetalte tjeneste. En analyse fra Wilkes viser, at det tal er faldet til 3,3 i maj i år.

LÆS OGSÅ: Deling af Netflix-login er et stort problem

Mere til historien

Ifølge DR hentede Microsoft sidste år små ti milliarder dollar ind i annonceringsindtægter på forskellige tjenester – blandt andet søgemaskinen Bing og dets sociale netværk Linkedin.

Windows 10 lukker: Her er dine muligheder

TIP: Den 14. oktober 2025 sætter Microsoft et endeligt punktum for Windows 10. Her er dine muligheder. 

(mere…)
HBO Max hæver priserne – rammer også ‘halv pris resten af livet’-kunder

HBO hæver nu priserne - også for de kunder, som har "halv pris resten af livet". Se de nye priser her.

(mere…)
Disney+ ændres den 8. oktober

Disney+ foretager en rebranding på det danske marked fra en 8. oktober. 

(mere…)
TV 2: Rigtigt mange skal betale for TV 2 Play

En ny 2030-strategi er klar fra TV 2, hvor målet er at rigtigt mange danskere skal betale og bruge TV 2 Play.

(mere…)
Daniel Ek træder tilbage som CEO for Spotify

Grundlæggeren af Spotify træder ved årsskiftet tilbage, som CEO for Spotify og bliver i stedet bestyrelsesformand.

(mere…)
Disney+ hæver priserne i Danmark

Så stiger priserne på Disney+ for danske abonnenter. 

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram