Netflix vælger Microsoft som partner til annoncebetalt streaming

Netflix er presset og nu skal Microsoft hjælpe mod faldende kundetal.

Ifølge Netflix er sæson fire af successerien “Stranger Things” blevet set i mere end en milliard timer. Foto: Netflix

Med nærmest enslydende glæde meddeler streamingkæmpen Netflix og techgiganten Microsoft i pressemeddelelser, at de har indgået et samarbejde.

Samarbejdet bliver tæt og formentlig afgørende for Netflix.

Microsoft er nemlig blevet udvalgt som teknologi- og salgspartner i Netflix’ forsøg på at bremse nedgangen af besøgende i streamingbutikken.

Netflix’ plan er at lancere et reklamefinansieret alternativ til sin abonnementstjeneste.

Netflix reklamefinansierede tjeneste kan meget vel gå hen og blive helt gratis for brugerne. Det er en model som det Paramount-ejede Pluto TV gjorde tilgængeligt i Danmark maj. Modellen pusler Disney og YouTube også med.

På streamingfronten er det nye toner, mens det i årtier har været kendt hos de traditionelle flow-tv-kanaler med afbrydelser af reklameblokke – på trods af, at brugerne i forvejen har betalt for at hente tv-signalet ned.

Netflix’ vicedirektør, Greg Peters, udtaler i selskabets pressemeddelelse, at man har valgt Microsoft fordi virksomheden har en dokumenteret evne til at understøtte “alle vores annonceringsbehov, mens vi arbejder sammen om at opbygge et nyt annonceunderstøttet tilbud”.

– “Endnu vigtigere er det, at Microsoft tilbød fleksibiliteten til at innovere over tid på både teknologi- og salgssiden”, siger Greg Peters.

Netflix er presset

Netflix er presset efter kundetallet faldt for første gang i et årti i første kvartal i år. Det var ellers forventet, at Netflix i første kvartal ville få 2,5 millioner nye kunder, men i stedet havde man mistet 200.000 kunder. Nedgangen betød, at Netflix i maj fyrede 150 ansatte.

Netflix advarede samtidig om, at det forventer at miste yderligere to millioner betalende kunder i andet kvartal.

Alene i Danmark viser tal fra sidste år, at en gennemsnitlig dansk husstand abonnerede på 3,5 streamingtjenester – inklusive DR’s licensbetalte tjeneste. En analyse fra Wilkes viser, at det tal er faldet til 3,3 i maj i år.

LÆS OGSÅ: Deling af Netflix-login er et stort problem

Mere til historien

Ifølge DR hentede Microsoft sidste år små ti milliarder dollar ind i annonceringsindtægter på forskellige tjenester – blandt andet søgemaskinen Bing og dets sociale netværk Linkedin.

Kong Frederiks første nytårstale gav stigning i streaming

Næsten 50 procent flere fulgte med, da Kong Frederik X holdt sin første nytårstale sammenlignet med Dronning Margrethes tale året før.

(mere…)
Tronskiftet slog streamingrekord

Tronskiftet den 14. januar 2024 var årets største streamingbegivenhed hos et af teleselskaberne.

(mere…)
Brister streamingboblen? Prisen er et problem

Prisen er for høj og indholdet for ens, lyder det i en ny undersøgelse af streamingtjenester.

(mere…)
Dansk musik hitter – se listen her

TOP 10: Her er de mest populære sange i 2024 fra en af de store danske tjenester.

(mere…)
Max sætter en stopper for ubegrænset kontodeling

Nu skal det være slut med at dele adgangen til sin Max-konto med vennerne.

(mere…)
Hver tredje dansker overvejer at skære ned på streamingtjenester

Mange danskere har flere streamingtjenester, men hver tredje overvejer, at skære ned på antallet.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram