Netflix bløder enorme mængder abonnenter
Netflix taber for andet kvartal i træk abonnenter, og har i 2022 nu tabt tæt på 1,2 millioner betalende kunder.
Samtidig med at Netflix er i gang med stramme kursen overfor abonnenter, der praktiserer adgangskode- og kontodeling, så er der dårligt nyt for streaminggiganten.
For andet kvartal i træk har Netflix mistet kunder i butikken.
I årets første tre måneder mistede selskabet 200.000 abonnenter. Nu foreligger tallende fra andet kvartal og her er der forsvundet yderligere 970.000 betalende kunder, oplyser Netflix.
Netflix havde ikke tabt kunder i et årti før første kvartal af 2022.
– “Vores udfordring og mulighed er at accelerere vores indtægter og medlemsvækst og blive bedre til at tjene penge på vores store publikum”, skriver Netflix.
De første officielle skridt i retning af, at blive bedre til at tjkene penge på abonnenter er taget.
Således indledte Netflix for nylig et samarbejde med Microsoft, som skal hjælpe med de faldende kundetal.
Microsoft er valgt som teknologi- og salgspartner i Netflix’ plan om at lancere et reklamefinansieret alternativ til sin abonnementstjeneste.
Dertil kommer så tiltag, som skal bremse adgangskode- og kontodeling. Her er der tale om en løsning, hvor data fra den streaming, der foretages via dit abonnement sammenholdes.
Med de data vil Netflix forsøge at bremse delingen og i stedet hente penge ind på tillæg til abonnemtet.
Mere til historien
Netflix reklamefinansierede tjeneste kan meget vel gå hen og blive helt gratis for brugerne. Det er en model som det Paramount-ejede Pluto TV gjorde tilgængeligt i Danmark maj. Modellen pusler Disney og YouTube også med.