Så kom der reklamer på mit smart-tv
Brugerfladen på mit smart-tv viser nu reklamer for tjenester, som jeg ikke bruger eller har installeret.
Google kaldes ofte ”verdens største reklamemaskine”. De seneste måneder er dette statement blevet yderligere forstærket, særligt hvis man ejer et Android-baseret smart-tv.
En lang række smart-tv skærme med Android TV har modtaget en opdatering, der åbner en ny brugerflade med reklamer direkte der, hvor du vælger streamingapps og styrer dit tv.
Jeg har et Sony-TV fra 2018, som efter opdateringen begyndte at vise reklamer eller det Google kalder for ”anbefalinger”. Jeg ser Disney+ reklamer i toppen af skærmen, selvom jeg ikke har tjenesten og heller ikke appen installeret.
Efter jeg skrev om det på min Instagram, fik jeg tilbagemeldingen, at disse ikke kunne fjernes.
Hvad foregår der?
Jeg synes, anbefalingerne er stærkt provokerende. Det starter med uskyldige anbefalinger for programmer fra Disney og andre. Lur mig om ikke der kommer flere og andre, ikke så relevante reklamer, når brugerne har vænnet sig til det?
Når jeg finder fremgangsmåden ”stærkt provokerende”, er det fordi, at det har jeg jo ikke sagt ja til, da jeg købte tv-skærmen. I så fald havde jeg købt noget andet.
Jeg har heller ikke fået skærmen ekstra billigt, fordi der er reklamer.
Du kan læse mere om den nye opdatering til Android TV her.
LÆS OGSÅ: Danskerne vil have tv-skærmen op på væggen
Dyre tv-skærme viser også reklamer
Fremtiden er, at du skal finde dig i reklamerne, selvom du køber en skærm til mange tusinde kroner.
I forvejen har vi set, at brugerfladen på Android TV er fyldt med forskellige streamingapps, som jeg formoder app-udbyderne har betalt for at få placeret.
Næste skridt frygter jeg er, at kommercielt indhold rykker ind på brugerfladen.
ANMELDELSE: Derfor skal du ikke opgradere til 2021-versionen af Apple TV
Hvornår er det telefonernes tur?
Det store spørgsmål er, hvornår Google begynder at lægge reklamer ind i brugerfladen på Android-telefoner?
I forvejen ser vi, at de fleste Android-telefoner kommer med preinstallerede (reklame)-apps også kendt som ”bloatware”, hvor i hvert fald ikke alle kan slettes. Derfor er brugerfladen vel det næste skridt.
Jeg har personligt ikke noget imod reklamer, men der skal være et trade-off. Som f.eks. på nettet hvor adgangen til gratis indhold, som på MereMobil.dk, financierens af reklamer omkring indholdet. Alternativet er brugerbetaling.
Når det kommer til tv, computere og telefoner er forskellen, at her har man betalt fuld pris for hardwaren og at der er ikke et rimeligt trade-off.
Mere til historien
Tv-skærme fra Samsung er baseret på systemet Tizen OS og ikke Android TV.