8 mobilspil rammer vild omsætning i dollars
Den samlede omsætning på mobilspil er i 2021 steget med 12,6 procent i forhold til 2020.
Spillerne af otte mobilspil har hjulpet spilfirmaer til, at nå vilde indtægter i år. Det rapporterer data-virksomheden Sensor Tower på sin blog.
Således skriver Sensor Tower, at otte mobilspil i år har genereret over én milliard dollars i spilindtægter via App Store og Google Play. Og det er vel at bemærke indtil videre.
Det er ifølge Sensor Tower første gang, at så mange spil krydser én milliard dollars.
PUBG Mobile
Blandt de otte mobilspil er “PlayerUnknown’s Battlegrounds Mobile” – også kaldet “PUBG Mobile” – fra Tencent Games.
Spillet er et såkaldt free-to-play skydespil, men selvom det er gratis, er det alligevel lykkedes Tencent Games, at hente 2,8 milliarder dollars, hvilket svarer til vilde 18,4 milliarder kroner, ud af brugerne.
Den samme succes regnet i dollars har Tencent Games med spillet “Honor of Kings”, mens det kinesiske videospiludviklings- og animationsstudie MiHoYo har hentet 1,8 milliarder dollars ind på spillet “Genshin Impact”.
I kølvandet på de tre helt store henter spillene “Roblox” og “Coin Master” 1,3 milliarder dollars, “Pokémon GO” og “Candy Crush Saga” 1,2 millarder dollars, mens “Garena Free Fire” henter 1,1 milliader dollars af de yderst lukrative indtægter.
Fælles for de otte mobilspil er, at de alle har oplevet stor stigning i indtægterne fra mobilbrugerne.
LÆS OGSÅ: Sony vil tage kampen op mod Xbox Game Pass
Roblox gik frem med 20 procent
Roblox Corporation har med “Roblox” oplevet en stigning på 20,3 procent, mens “Coin Master” fra Moon Active har en stigning på 13,8 procent.
Tencent Games’ to store pengegeneratorer, “PUBG Mobile” og “Honor of Kings”, er steget med henholdsvis 9 og 14,7 procent.
Når Sensor Tower kigger nærmere på data for samtlige mobilspil, som hentes ned gennem App Store og Google Play, så forventer data-virksomheden, at den samlede omsætning i 2021 vil nå op 89,6 milliarder dollars på verdensplan.
Det er en stigning på 12,6 procent i forhold til 2020, men med de otte spilgiganter, som de helt store vindere, så viser det også, hvor forskelligt markedet og dets enorme publikum er, noterer Sensor Tower.
Mere til historien
“PlayerUnknown’s Battlegrounds Mobile” – eller bare “PUBG Mobile” – fra Tencent Games blev udgivet 9. februar 2018.