Wear OS erobrer større markedsandel
Apple Watch og platformen watchOS er fortsat størst på markedet for smartwatches, men Googles Wear OS er nu noteret for 17 procent af markedet.
Wear OS er måske på vej til et gennembrud. Det er i hvert fald gået den rigtige vej efter, at Samsung sendte deres Galaxy Watch 4 på markedet med netop Wear OS. Tidligere hed Wear OS i øvrigt Android Wear.
På kun ét enkelt kvartal er Wear OS blevet den andenstørste platform til smartwatch i årets tredje kvartal.
Samsungs nye smartwatch, Galaxy Watch 4, har angiveligt stået for 60 procent af smartwatch-salget i Nordamerika og Europa i årets tredje kvartal. Det skriver Wccftech.com.
Wear OS har ellers længe nærmest ”stået i stampe”, når man kiggede på det samlede marked for smartwatches. Men salget af Samsung Galaxy Watch 4 er altså gået godt – rigtig godt.
Ifølge de seneste tal fra Counterpoint Research så har Wear OS nu 17 procent af markedet i tredje kvartal 2021. Dette er en stigning på 9 procent, da det i forrige kvartal kun havde 4 procent af markedet.
Det skal også siges, at Apples markedsandel faldt i tredje kvartal. Dette skyldtes forsinkelsen af Apple Watch Series 7. Apple havde meldt ud, at det ville komme og derfor ventede mange måske med at købe dette.
Det bliver rigtigt spændende om Samsung og Wear OS kan fortsætte denne stime, som de altså har haft i det seneste kvartal.
Mere til historien
Tidligere har Samsung benyttet deres eget styresystem Tizen til deres smartwatches, men med Galaxy Watch 4 er de altså gået tilbage til Googles system. I forhold til Wear OS har Samsung og Google indgået et samarbejde og det er altså kommet godt fra start.